3D-printing i Medisinteknisk avdeling og i Ortopediavdelingen

To avdelinger, Materialteknisk avdeling i Sandnessjøen og Ortopedi i Mo i Rana, har startet opp med 3D-printing.

​​

3D-printer med egenprodusert komponent

3D-printer i Sandnessjøen med egenprodusert komponent

Det er to prosjektledere for dette prosjektet: Ingeniør Karol Remigiusz Andreasik  ved Medisinteknisk og behandlingshjelpemidler i Sandenessjøen og  Asbjørn Sune Schack ved Ortopedisk avdeling i Mo i Rana.

Ung mann i hvit -skjorte foran en 3D-printer

Asbjørn Schack foran 3D-printeren på HFet i Mo i Rana

Bilde av ung mann i blålkjeledress foran-3Dprintmaskin

Ingeniør Karol Remigiusz Andreasik foran 3D-printeren i Sandnessjøen

Prosjektet går ut på å 3D-printe ut reservedeler til daglig bruk i sykehuset, eller å printe ut protese- eller beinmodeller, for å illusterere inngrepet til pasienten, eller for å bistå i planleggingen av operasjoner.

Ung mann i hvit T-skljorte som holder et 3D-printet beinfragment

Asbjørn Schack med et 3D-printet beinfragment

Fantastiske 3D-modeller fra ortopedi

​​Asbjørn Schack fra ortopediavdelingen i Mo i Rana utdyper:

- Det er helt fantastisk med en 3D printer! Alle er veldig begeistret over denne og er veldig spent på fremtiden. Akkurat nå holder jeg på at printe ut protesemodeller for å få en bedre forståelse for pasienten når de informeres om operasjon med protese, eller annen osteosynteseoperasjon. Se bilde av printet kneprotese (under).

plastmodell i grå og sort av kneprotese

3D-plastmodell av kneprotese

Sorr plastmodell av beinfragment

Plastmodell av håndleddsbrudd

- Neste prosjekt blir å printe ut en modell av et beinbrudd når pasientene kommer til sykehuset,  for å visualisere bruddet før operasjon. Å printe ut dette tar rundt 6 timer, så dette passer ofte godt med forberedelse på dagen da pasienten kommer inn i akuttmottakkelsen,  for å ha 3D-modell klar til neste dag.

​Planen er at både operasjonstid, blødningsrisiko og senkomplikasjoner kan reduseres. Dette har blitt vist på Finnmarksykehuset (se lenke under)  og i en masse andre studier  fra hele verden.

- Det ser veldig lovende ut, avslutter Asbjørn.

Beinfragmenter i plast

3D-plastmodeller

​3D-printet medisinteknisk utstyr​

​- Ja da, jeg har også mange bilder av våre produkter. De er ikke så spektakulære som Asbjørn sin kne 3D modell,  men de betyr veldig mye for oss, sier Karol Andreasik.

Vi har laget en 3D-modell av luftoverganger som vi bruker under testing av respitatorer. Det er veldig vanskelig å få kjøpt disse, og ofte må det kjøpes hele utstyrspakker som koster flere tusen kroner.

Røde og grønne plastmodlelr av luftovergangere

3D modell av luftoverganger som vi bruker under testing av respitatorer.

Gule plastbokstaver

Plastbokstaver "H" og "V" for bruk i CT maskin

U:ne mann i blå kjeledress som holder gule bokstaver foren en CT-maskin

Karol med 3D-printet bokstaver foran CT-maskinen

– Røntenavdelingen har bestilt bokstaver V og H (høyre) i 5 cm dybde til markering under CT skan. De er veldig fornøyde med disse.  De får dermed et markøringsverktøy, og de sa at de føler seg mye tryggere med bruk av disse.

​– Operasjonssugvogn hadde fått knekt sin hjulbeskyttelse øverste bilde under. Det var ikke mulig å kjøpe den ny hjulbeskyttelse, men kun en ny vogn. På bildet nederst ser vi vår 3D-printede erstatningshjul.
Bilde ar arbeidsbenk for 3D printer

Bilde av 3D printet hjulbeskyttelse.

bilde av plast vognhjul med beskyttelse

Bilde av plast vognhjul med beskyttelse

– Vårt kontor har slitt med ledig plass. Med 3D-printer klarte vi å finne smart løsning for bedre lagring av utstyr. Det høres kanskje enkelt ut, men vi hadde mange ganger problemer med å finne batteri, og når har vi funnet dette var det utladet.  Dette ga et bedre arbeidsområde.
Opphengte verktøy

Opphengte verktøy med 3D-printet holdere

- Vi holder også på å lage et spesialfeste til Olympus operasjonsstativ, det vil si til det nye telementoreringssystemet som er på operasjonsavdelingen, avslutter Karol
Sist oppdatert 22.04.2024