Interne innovasjonsmidler i Helgelandssykehuset 2024

Har du en idé som kan endre måten vi jobber på i dag? Kanskje du har tanker om noe som ikke er funnet opp, og ønsker å gjøre noe med det? Da ønsker vi at du kommer med et forslag på hvordan vi kan ta i bruk din idé.

Anne Ingeborg Pedersen og Espen Walla Sørensen
Publisert 21.03.2024
Jente ligger på behandlingsbenk

Foto: Colourbox

Nå kan du søke om innovasjonsmidler frist 15. april 2024.

Vi ønsker å utvikle en helsetjeneste til det beste for våre brukere. Derfor må vi forske, innovere og finne nyskapende løsninger. Innovasjon er å nyttiggjøre seg nye og nyttige ideer for pasienter, brukerne og ansatte i Helgelandssykehuset. Det kan være en lokal innovasjon eller en nasjonal innovasjon som også kan innføres i andre helseforetak. Ideen kan være noe som er revolusjonerende, som ingen har tenkt på før, men det kan også være enkle prosedyrer som for eksempel som gir bedre kvalitet eller mer effektiv pasientbehandling.

For å få innvilget innovasjonsmidler, må ideen din/forskningsresultatet ditt ha en potensiell kommersiell eller samfunnsmessig/helsemessig nytteverdi. Det kan enten være et produkt eller en tjeneste. Liten ide eller stor ide? Spiller ingen rolle! Du kan få støtte til inkrementelle ideer også.  Innovasjonsprosessen som skal finansieres skal forsikre at ideene blir nyttiggjort.

Søknadsskjema for å søke innovasjonsmidler finner du i Docmap SJ16669

Søknaden sender du til HSYK-innovasjon@helgelandssykehuset.no

Induct er vektøyset vi bruker for idèmottak. Hvis du har en idè eller et innovativt forslag så vil vi gjerne høre fra deg. I Induct kan du også se ideer fra andre. Alt du trenger å gjøre er å registrere ideen din i Induct så vil den følges opp av fagstab/innovasjonsutvalget. Induct (LENKE).

Minner om at du kan søke etter midler (opptil kr. 50.000,-.) for å adoptere ideer fra andre Helseforetak til oss. (Det er også mulig å søke Helse Nord om å bruke innovasjoner fra andre foretak, og du kan da søke opptil kr 200.000,- Se separat side for dette: https://helse-nord.no/forskning-og-innovasjon/utlysning-av-innovasjonsmidler-2023 )