Voksenpsykiatrisk poliklinikk Mo i Rana

VOP Mo i Rana tilbyr psykiatrisk spesialisthelsetjeneste i psykisk helsevern til innbyggere over 18 år. Vårt opptaksområde består av fire kommuner på Helgeland; Rana, Hemnes, Nesna og Rødøy.

Voksenpsykiatrisk poliklinikks (VOP) mål er å gi et tilpasset tilbud i forma av psykiatrisk utredning, diagnostisering og behandling av psykiske lidelser til den voksne delen av befolkningen i opptaksområdet. I tillegg gir poliklinikken veiledning og oppfølging til kommunene i opptaksområdet.

Psykiatrisk poliklinikk er en allmenn psykiatrisk poliklinikk, der behandlingstilbudet er fokusert rundt samtale/ individualterapi og gruppeterapi. Poliklinikken har et tverrfaglig sammensatt fagmiljø bestående av faglig høyt kvalifiserte behandlere.

Alle pasienter får sin faste behandlingsansvarlige kontaktperson/behandler, som også er kontaktperson for henvisende lege/instans.

Det må foreligge henvisning fra fastlege eller andre med henvisningsrett til psykiatrisk spesialisthelsetjeneste.

Alle pasienter som henvises til spesialisthelsetjenesten/VOP har rett til å få en vurdering av sin helsetilstand via henvisning eller ved en vurderingssamtale.

VOP har eget inntaksteam som bestsår av faste representanter med overlege/psykiater og psykologspesialist. Inntaksteamet har fast ukentlig møte der alle nye henvisninger blir vurdert. Pasienten og henvisende instans får tilbakemelding i brev om hvordan pasientens helsetilstand er blitt vurdert og hvilken helsehjelp som det eventuelt planlegges at pasienten skal gis innen en gitt frist.

• Poliklinisk undersøkelse - utredning, diagnostikk og behandling.
  • Individual terapi og strukturert gruppeterapi.
  • Veiledning til og samarbeid med andre deler av helsevesenet - psykisk helsearbeid i kommunene.

Voksenpsykiatrisk poliklinikk er godkjent for tvunget psykiatrisk helsevern uten døgnopphold.

• Mandag 08:00 - 15:30
  • Tirsdag 08:00 - 15:30
  • Onsdag 08:00 - 15:30
  • Torsdag 08:00 - 15:30
  • Fredag 08:00 - 15:30
  • Lørdag STENGT
  • Søndag STENGT

Slik finner du fram

BUP Mo i Rana

Senter for psykisk helse og rus Mo i Rana

Søsterveien 2

8613 Mo i Rana

Kurs og møter

• Psykisk helse og rus - pårørendekurs
    Lærings- og mestringskurs for deg som er pårørende til pasienter med alvorlige psykiske og/eller rusrelaterte lidelser.
    Psykisk helse og rus - pårørendekurs
    Dato kommer