Behandling

Vestibulær rehabilitering, Sandnessjøen

Mange pasienter med svimmelhet og balanseforstyrrelser kan ha nytte av veiledet trening for å redusere symptomene og oppnå bedre balansefunksjon. Vestibulær rehabilitering har vist seg effektiv mot flere ulike typer balanseproblemer.

Vestibulær rehabilitering er en øvelsesbasert behandlingsform som er laget for å redusere svimmelhet og ustøhet, forbedre evnen til å fokusere med øynene og bedre den generelle fysiske kapasiteten.

En skade i balansesystemet kan i noen tilfeller være varig. Til tross for dette, vil mange føle seg bedre etter en tid. Dette skyldes et fenomen som kalles sentral kompensasjon. Hjernen er bygget opp slik at den kan ta i bruk andre sanser (f.eks. balanseorganet på motsatt side, synet eller sanseceller i muskler, hud og ledd) for å kompensere for den reduserte funksjonen. Kompensasjonen skjer raskere og blir mer fullstendig ved trening. Mange kan trene på egen hånd, men veiledning og oppfølging av en fysioterapeut eller balanseterapeut kan være til hjelp.

Før

Tenk gjerne igjennom hvilke symptomer du opplever og hvordan disse påvirker daglige aktiviteter før besøket. Beskrivelse av oppstart, hyppighet, intensitet og varighet vil være nyttig.

Det er vanlig at balanseorganenes funksjon undersøkes med spesifikke tester før konsultasjonen.

Under

Rehabiliteringen starter med en samtale hvor man samler inn detaljert informasjon i forhold til hvilke symptomer du opplever og hvordan disse påvirker daglige aktiviteter.

Evne til øyefokusering, kontrollerte øyebevegelser, balanse, gangmønster, førlighet, muskelstyrke, bevegelighet og koordinasjon vurderes.

Funnene i undersøkelsene og dine egne målsetninger legger grunnlaget for rehabiliteringen.

Forskjellige øvelser som kan være aktuelle:

Habitueringsøvelser, eller tilvenning:

Benyttes hvis du oppgir svimmelhet ved bevegelse og/ eller synsinntrykk. Målet er å redusere svimmelheten gjennom gjentatt eksponering av de bestemte bevegelsene eller synsinntrykkene som utløser svimmelheten. Over tid kan intensiteten av svimmelheten avta fordi hjernen lærer seg å ignorere de unormale signalene som er årsak til svimmelheten.

Blikkstabilisering (gaze stabilization), eller øyefokuseringsøvelser:

Brukes for å få økt kontroll på øyebevegelser. Øvelsene er egnet for pasienter som forteller at de har problemer med å se klart, særlig når de selv er i bevegelse.
Et eksempel på øyefokuseringsøvelse er: Fokus på et stillestående punkt (symbol eller en bokstav) mens hodet beveges fra side til side (nei-nei) eller opp og ned (ja-ja). Varighet 20 – 60 sek. Man skal bevege såpass raskt at man blir svimmel, men ikke så raskt at man mister fokus. Øvelsen kan gjøres i sittende, stående og gående.

Balansetrening:

Brukes til å forbedre kroppens stabilitet slik at daglige aktiviteter, arbeid og fritid kan utføres på en trygg måte. Balansetreningen bør være utfordrende, men utføres i trygge omgivelser slik at det ikke er fare for fall. Balansetreningen skal gjøre det lettere å stå, gå, snu seg, bøye seg, strekke seg og gjennomføre andre dagligdagse aktiviteter.

Du får råd og tips om hva slags balanseøvelser som er hensiktsmessige for deg.

Etter

Ut fra informasjon og testresultater vil det kunne tilpasses en individuell treningsplan.

Forbigående forverrelse av symptomene er vanlig, men med regelmessig og konsekvent innsats bør symptomene stadig reduseres, noe som betyr at daglige aktiviteter gradvis vil bli lettere å gjennomføre.

Helgelandssykehuset Sandnessjøen Øre-nese-hals poliklinikk, Sandnessjøen

Kontakt Øre-nese-hals poliklinikk, Sandnessjøen