Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Høreapparattilpassing

Et høreapparat er et teknisk hjelpemiddel som kan hjelpe deg å høre bedre. Høreapparatet kan ikke erstatte normal hørsel, men om det er godt tilpasset kan det gi en bedre hverdag.

I forkant av denne timen har du vært til høreapparatvurdering. Da får du informasjon om ulike høreapparattyper, og i samråd med audiograf kan du velge hvilken variant du skal få.

NAV har avtaler med ulike høreapparatleverandører, og hørselssentralen har tilgang på de samme høreapparatene som private aktører. NAV dekker høreapparater inntil en gitt sum. Enkelte apparater vil derfor ha en egenandel. Du vil få informasjon om egenandel dersom det er aktuelt.

 

Høreapparat - nav.no  

Før

Det kan være lurt å tenke over din egen situasjon når det gjelder hørsel før du kommer til den første timen.

  • Er du motivert for å få høreapparat eller annet hørselsteknisk hjelpemiddel dersom det viser seg at du hører dårlig? 
  • I hvilke situasjoner kjenner du at du sliter med å høre?
  • Hvilke forventninger har du?

Du må gjerne spørre familie eller venner om de har lagt merke til endringer i hørselen din.

I samarbeid med audiografen skal du finne ut hvordan høreapparatene kan justeres for å få maksimalt utbytte av dem. Du skal også lære deg hvordan du skal ta vare på dem.

For å klare overgangen til å bli høreapparatbruker er det en fordel at du har rett motivasjon og kunnskap.

Under

Du vil treffe både lege og audiograf ved ditt første møte på øre-, nese-, halsavdelingen. Legen undersøker ørene dine, og en audiograf vil utføre ulike hørselsmålinger. Deretter vil behovet for høreapparat bli vurdert. 

Tilpassing av høreapparat

Audiografen tilpasser høreapparatet basert på hørselstestene. Først kan lyden virke sterk og påtrengende. Spesielt kan egen stemme virke fremmed eller ubehagelig. Noen synes lyden er metallisk.

Det er viktig at du setter ord på opplevelsen du har av den nye lyden. Eventuelt ubehag kan tas bort ved å justere lyden, men det handler i aller størst grad om tilvenning. Hjernen din trenger tid til å venne seg til det nye lydbildet.

Du kan være en av de som ikke kjenner noe slags ubehag, eller du kan trenge litt tid. Om du blir sliten av lyden fra høreapparatene kan det være positivt, på lik linje med at man blir sliten av annen type trening. Erfaringene dine vil fortelle deg når det er lurt å ta en pause.

Husk at audiografen trenger tilbakemeldinger fra deg for å kunne gi deg råd og veiledning.

Du får nødvendig informasjon om bruk og stell av apparatet. For en førstegangsbruker dukker det ofte opp mange spørsmål. Ta gjerne med deg en pårørende som kan hjelpe deg å huske informasjonen du får.

Hvor lang tid tar behandlingen/undersøkelsen?

Hvor lang tid det tar, vil variere. Ta kontakt med avdelingen for informasjon om timen din.

Etter

Den første tiden med nytt høreapparat

Det er viktig å bruke prøveperioden godt. Bruk høreapparatene så mye som mulig og i ulike situasjoner. Noter deg de utfordringene som oppstår. Stikkord her er lydene du hører og samtalene du har, men også hvordan det er å sette dem på. Graden av komfort og om de gir kløe eller smerte. Merk at du ikke skal bruke høreapparatene om de gjør vondt.

Mange som tar i bruk høreapparater overraskes over hvor mange lyder de hører. Hverdagslyder som man kanskje ikke har hørt på lenge. Slike lyder kan virke forstyrrende, spesielt når det er vanskelig å høre hva folk sier. Da er det viktig å vite at slike lyder er spesielt viktig å høre for en med svekket hørsel. De bidrar til å vekke tanker og følelser man uten høreapparatene vil gå glipp av. Tanker og følelser bidrar til økt hjerneaktivitet, noe som er viktig for din hjernehelse. Det er en viktig del av tilvenningen å bli trygg og vant med alle lydene som er rundt oss.

Kontroll og oppfølging

Du blir fulgt opp med høreapparatkontroller hos audiograf i utprøvingsperioden. Fortell audiografen om erfaringene dine på kontrolltimen. Hvor mange kontroller du trenger, er avhengig av hvordan utprøvingsperioden går.

Etter tildeling av høreapparat kan du ta direkte kontakt med hørselssentralen om du får problemer med høreapparatet, hvis du skal bestille time eller om det trenger justering.

Har du fått høreapparat hos en privat audiograf eller avtalespesialist, må du kontakte denne spesialisten for servicetime.

Nav dekker utgifter til nye høreapparat hvert sjette år. Din audiograf hjelper deg med søknad og videre prosess.

Det er ditt ansvar å forsikre høreapparat.

Vær oppmerksom

Om det oppstår problemer under utprøving, ta kontakt med oss. Vi vil forsøke å hjelpe deg, enten med forslag til å løse problemet, eller med en framskyndet time.

Kontakt

  • Kontakt Audiograf, Mosjøen
    En bygning med parkeringsplass og snø på bakken

    Helgelandssykehuset Mosjøen

    Vefsnvn 25/27

    8650 Mosjøen

    Transport

    ​Ved sykehuset er det to parkeringsområder. Parkering ved begge er gratis.

    Reiser du til eller fra offentlig godkjent behandling, har du rett til å få dekket nødvendige utgifter til reise. Vi har også egen buss, Helseekspressen, som går fra Brønnøysund til Mo i Rana via Sandnessjøen og Mosjøen, tur/retur. Bussen er bemannet med helsepersonell og kjører hver ukedag.​

    Ring 05515 for å bestille plass på Helseekspressen

    Les mer om pasientreiser på Helgeland

    Praktisk informasjon

    ​Besøkstider på sengeposter: 14.00 - 15.00 og 19.00 - 20.00 - alle dager.  

    Kantina har et godt utvalg av påsmurt mat, salatbar og varmretter. I tillegg selges kioskvarer. 

    Les mer om kantina i Mosjøen her.

    Gjestenettet heter HN-gjest, og krever ingen passord.

    ​Sykehuset har portør for de som trenger assistanse for å komme seg til avdelingene. Rullestoler er å finne ved hovedinngangen.

    ​Se Kontakt oss nederst på siden.

    Mobiltelefon kan benyttes på de fleste avdelinger i sykehuset med unntak av på røntgenavdelingen og andre avdelinger med mye sensitivt utstyr. Se merking.

    Teleslynge er tilgjengelig ved behov.

  • Ventetid: 20 uker

    Kontakt Audiograf, Sandnessjøen
    En bygning med rødt tak

    Helgelandssykehuset Sandnessjøen

    Prestmarkvn. 1

    8800 Sandnessjøen

    Transport

    Parkeringsplass ved sykehuset har avgiftsparkering.

    Reiser du til eller fra offentlig godkjent behandling, har du rett til å få dekket nødvendige utgifter til reise. Vi har også egen buss, Helseekspressen, som går fra Brønnøysund til Mo i Rana via Sandnessjøen og Mosjøen, tur/retur. Bussen er bemannet med helsepersonell og kjører hver ukedag.​

    Ring 05515 for å bestille plass på Helseekspressen

    Les mer om pasientreiser på Helgeland

    Ventetid

    20 uker til utredning

    Praktisk informasjon

    ​Besøkstid på sengeposter: 14.00 - 15.00 og 19.00 - 20.00 - alle dager.

    Kantina​​ er på plan 2, og har alltid et godt utvalg, med varm lunsj og middag.

    Her finner du mer informasjon om kantina i Sandnessjøen.

    ​Sykehuset har portør for de som trenger assistanse for å komme seg til avdelingene. Rullestoler er å finne ved hovedinngangen.

    Gjestenettet heter HN-gjest, og krever ingen passord.

    ​Se Kontakt oss nederst på siden.

    Overnatting for pårørende av alvorlig syke.  

    Huset er en eldre enebolig som er totalrenovert.  Huset har 4 doble soverom samt kjøkken, stuer, bad og garderober.  Prisen for leie er  kr. 300.- pr rom pr natt.  Bruken av huset er basert på «selvbetjening».

    Pårørendehuset drives av en egen stiftelse.  Det er satt kriterier for hvem som får tilbud om overnatting. Ta kontakt med sengeposten hvis du har behov for overnatting. 

    Mobiltelefon kan benyttes på de fleste avdelinger i sykehuset med unntak av på røntgenavdelingen og andre avdelinger med mye sensitivt utstyr. Se merking.

    Teleslynge er tilgjengelig ved behov.

  • Ventetid: 20 uker

    Kontakt Audiograf, Mo i Rana

    Oppmøtested

    Oppmøte i Saltfjellveien 14, Mo i Rana.

    Saltfjellveien 14, Mo i Rana

    Saltfjellveien 14

    Saltfjellveien 14, 8613 Mo i Rana

    En bygning med mange vinduer

    Helgelandssykehuset Mo i Rana

    Sjøforsgata 36

    8613 Mo i Rana

    Transport

    Foran hovedinngangen må det betales parkeringsavgift på dagtid. Du kan betale med mobiltelefon eller kort.

    Du kan ellers parkere gratis på sykehusets område på anviste parkeringsplasser. Pasienter og besøkende som parkerer utenom anviste plasser kan få parkeringsbot.

    Reiser du til eller fra offentlig godkjent behandling, har du rett til å få dekket nødvendige utgifter til reise. Vi har også egen buss, Helseekspressen, som går fra Brønnøysund til Mo i Rana via Sandnessjøen og Mosjøen, tur/retur. Bussen er bemannet med helsepersonell og kjører hver ukedag.​

    Ring 05515 for å bestille plass på Helseekspressen

    Les mer om pasientreiser på Helgeland

    Ventetid

    20 uker til utredning

    Praktisk informasjon

    ​Se Kontakt oss nederst på siden.

    ​Besøkstid på sengeposter: 14.00 - 15.00 og 18.00 - 19.00 - alle dager.

    OBS: Medisinsk sengepost Mo i Rana har egne visittider. Disse er 13.00 - 14.00 og 18.00 - 19.00.

    Gjestenettet heter HN-gjest, og krever ingen passord.

    Kantina ligger i underetasjen på sykehuset. Ta heisen eller bruk trappa som ligger et par meter unna heisen.

    Mer informasjon om kantina i Mo i Rana finner du her.

    Vi har tre dobbeltrom til leie for tilreisende på pasienthotell i kort gåavstand fra sykehuset. Pris per natt er 500 kr. Det er mulighet for å lage seg enkel mat på alle rom. Ta kontakt med personale på sengeposten hvis du har behov for overnatting, eller ring sentralbordet på 75 66 00 00.

    ​Sykehuset har portør for de som trenger assistanse for å komme seg til avdelingene. Rullestoler er å finne ved hovedinngangen.

    Mobiltelefon kan benyttes på de fleste avdelinger i sykehuset med unntak av på røntgenavdelingen og andre avdelinger med mye sensitivt utstyr. Se merking.

    Teleslynge er tilgjengelig ved behov.

  • Ventetid: 20 uker

    Kontakt Øre-nese-hals poliklinikk, Sandnessjøen
    En bygning med rødt tak

    Helgelandssykehuset Sandnessjøen

    Prestmarkvn. 1

    8800 Sandnessjøen

    Transport

    Parkeringsplass ved sykehuset har avgiftsparkering.

    Reiser du til eller fra offentlig godkjent behandling, har du rett til å få dekket nødvendige utgifter til reise. Vi har også egen buss, Helseekspressen, som går fra Brønnøysund til Mo i Rana via Sandnessjøen og Mosjøen, tur/retur. Bussen er bemannet med helsepersonell og kjører hver ukedag.​

    Ring 05515 for å bestille plass på Helseekspressen

    Les mer om pasientreiser på Helgeland

    Ventetid

    20 uker til utredning

    Praktisk informasjon

    ​Besøkstid på sengeposter: 14.00 - 15.00 og 19.00 - 20.00 - alle dager.

    Kantina​​ er på plan 2, og har alltid et godt utvalg, med varm lunsj og middag.

    Her finner du mer informasjon om kantina i Sandnessjøen.

    ​Sykehuset har portør for de som trenger assistanse for å komme seg til avdelingene. Rullestoler er å finne ved hovedinngangen.

    Gjestenettet heter HN-gjest, og krever ingen passord.

    ​Se Kontakt oss nederst på siden.

    Overnatting for pårørende av alvorlig syke.  

    Huset er en eldre enebolig som er totalrenovert.  Huset har 4 doble soverom samt kjøkken, stuer, bad og garderober.  Prisen for leie er  kr. 300.- pr rom pr natt.  Bruken av huset er basert på «selvbetjening».

    Pårørendehuset drives av en egen stiftelse.  Det er satt kriterier for hvem som får tilbud om overnatting. Ta kontakt med sengeposten hvis du har behov for overnatting. 

    Mobiltelefon kan benyttes på de fleste avdelinger i sykehuset med unntak av på røntgenavdelingen og andre avdelinger med mye sensitivt utstyr. Se merking.

    Teleslynge er tilgjengelig ved behov.