Fagkurs

Fagdag i ortopedi for fysioterapeuter

I samarbeid med Nord Universitet, Campus Helgeland, arrangerer Helgelandssykehuset en felles fagdag for alle fysioterapeuter på Helgeland, med fokus på ortopedi. Fagdagen er gratis.

Passert
8.
  1. 08. mar. 2024, 08:00 - 15:15

Når

1. 08. mar. 2024, 08:00 - 15:15

Type arrangement

Arrangør

Påmelding individuelt eller gruppevis til Jennifer Asplund Michaelsen, se e-postadresse nederst på siden. Studenter innen helse, samt ansatte ved Campus Helgeland, er også invitert, men trenger ikke å melde seg på via mail.

Hvor

Auditoriet i Campus Helgeland, Torggata, 8622 Mo i Rana

Frist for påmelding: 20. feb. 2024

Program:

08:00-08.15 Registrering

08:15 Informasjon om jobbglidning og fysioterapeutenes rolle i regi av Helgelandssykehuset ved prosjektleder Jennifer A. Michaelsen og enhetsleder Tove Lill Falstad, Klinikk for kliniske servicefunksjoner.

08:45 Ryggsmerter som ikke skal opereres ved ryggspesialist Audrius Stanaitis

9:30 Pause

09:45 Bruk av NSAIDs og smertestillende til rygg og artroseplager. Indikasjoner, kontraindikasjoner og forsiktighetsregler ved farmasøyt Ellen Mellingen og Trine Aag

10:25 Beinstrekk

10:30 Current evidence-based clinical recommendations for the management of hip and knee osteoarthritis ved Physiotherapist MSc Joon Young Chang

11:15 Pause

11.30 Hvilke kostholdsråd kan og bør helsepersonell gi artrosepasienter? Ved ernæringsfysiolog Linn Mari Bjørnådal

12:15 Lunsj

13:00 Gode og dårlige indikasjoner for protesekirurgi ved overlege i ortopedi, Ivar Hanssen

13:45 Pause

14:00 Diskusjon og kasuistikker: Fysioterapi og trening ved artrose. Intensitet, dosering og smerte v/spesialfysioterapeut Marthe Neshagen

15.00 Oppsummering og avslutning

Kurset er godkjent med sju timer fra Norsk Fysioterapiforbund, og kan benyttes i oppbygging av spesialkompetanse og ved fornyelse av relevant spesialistgodkjenning. Alle som ønsker det får utskrevet diplom.