Kirurgisk, ortopedisk og gynekologisk poliklinikk, Mo i Rana

Poliklinikken utreder og behandler innenfor fagområdene ortopedi, gastrokirurgi og gynekologi/føde. I tillegg mottar vi pasienter for preoperative undersøkelser i forbindelse med planlagte operasjoner og innleggelser.

• Utredning og behandling av kvinnesykdommer.
  • Gravide med risikofaktorer som krever ekstra oppfølging.
  • Kirurgiske inngrep: konisering, hysteroscopi, biopsi og annen småkirurgi.
  • Urodynamisk utredning av kvinner med urinlekkasje.
  • Jordmor gjør ultralydundersøkelse av gravide i svangerskapsuke 17-19.

Abort: Alle kvinner som søker abort kan ta direkte kontakt med poliklinikken for å avtale time. Det er ikke nødvendig med henvisning fra fastlege eller legevakt.

Mo i Rana, kirurgisk poliklinikk 75 12 59 24

Sandnessjøen, kirurgisk poliklinikk 75 06 52 00/75 06 51 93

Les mer om abort på helsenorge.no

Hjelper pasienter som har problemer med urinveier (for eksempel kvinner med urinveisproblemer som lekkasje, smerter eller infeksjoner, menn som har vært gjennom prostatakreftoperasjon).

Alle henvisninger til uroterapeut går i regi av urologer og gynekologer som fordeler etter medisinsk vurdering, frister, vurdering av type undersøkelser og geografisk område.

Mo i Rana tar imot pasienter fra hele Helgeland for ulike behandlinger innen ortopedi. Ortopeder har ambulerende poliklinikk i Mosjøen, Sandnessjøen og Brønnøysund. Pasientene blir først vurdert og informert på poliklinikken og deretter innkalt til operasjon. Inngrepene gjøres enten på poliklinikk, dagkirurgi eller som innlagt.

• Artroskopi: kne, ankel, skulder
  • Protese: kne, hofte
  • Hånd, albue og fot kirurgi: dupuytrens kontraktur, trigger finger, carpal tunnel syndrom, artrodese, epikondylitt, hallux valgus, hammertå
  • Korsbånd plastikk
  • Ryggkirurgi - prolaps (mikrokirurgi)
  • Bruddbehandling
  • Fjerne innsatt metall

Ortopediske hjelpemidler

Blatchford ortopedi avd. Bodø (tlf. 75 50 74 20) er leverandør for tilpasning og utlevering av ortopediske hjelpemidler. De er å treffe på Mo to ganger i måneden.

Nettsiden til Blatchford, Bodø

• Mandag 08:00 - 15:30
  • Tirsdag 08:00 - 15:30
  • Onsdag 08:00 - 15:30