Ankelforstuvning, råd og øvelser

Informasjon og råd ved akutte leddbåndskader i ankelen.

Innledning

Leddbåndskader i ankelen er en av de hyppigste skadene ved sports- og fritidsaktiviteter. Man kan skade forskjellige båndstrukturer, men i 85 % av tilfellene er det ett eller flere bånd på yttersiden av ankelen som blir skadet.

Henvisning og vurdering

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

1. Før

2. Under

Når skaden har skjedd kan riktig førstehjelp redusere skaden og rekonvalesensperiode betraktelig.
RICE-prinsippet benyttes

  • R – Rest
  • I – Ice
  • C – Compression
  • E – Elevation

R: Skadestedet bør få ro de første 48 timene etter skaden. Bruk gjerne krykker.

I: Skadestedet bør kjøles ned for å hindre ytterligere blødninger og hevelse. Bruk kuldepakning, kaldt vann eller lignende i 20 minutter hver 3-4 time de 20 første dagene. Deretter vurderes hyppigheten etter hvor hovent det er.

C: Kompresjon av skadestedet er viktig for å redusere hevelse og blødning. Bruk et elastisk bind. Begynn surringen langt fremme på forfoten og fortsett videre over ankelen.

E: Elevasjon av skadestedet betyr at du bør legge beinet opp over hjertehøyde. Dette er også med på å minske hevelse.

Medikamenter

Legen kan gi betennelsesdempende medikamenter ved behov.

Mistanke om brudd?

Ved mistanke om brudd kan en røntgenundersøkelse bekrefte eller utelukke dette.

3. Etter

Etter 48 timer har det meste av blødningene gitt seg, og det første målet er å gjenvinne normal og smertefri bevegelighet, samt å bli kvitt hevelsen.

Gode råd

Beveg foten mye opp og ned, og trå på benet det du klarer. Legg vekt på å gå normalt med bøy og strekk i ankelleddet.

Ergometersykkel er et godt hjelpemiddel. Plasser foten slik at du kan overdrive ankelbevegelsen under syklingen.

Sportstape og ortose (støtteskinne/bandasje) er hjelpemidler som bidrar til at du føler deg tryggere ved gange. Dette hjelper det til å komme raskere tilbake til vanlig aktivitet og forebygge ny skade.

Trening på balansebrett er svært effektivt for å trene opp stabiliteten i ankelleddet. Du kan vanligvis starte en til tre uker etter skaden. Stå på ett bein på balansebrettet, eller bruk annet ustabilt underlag. Tren 10 minutter fem ganger per uke i 10 uker.

Hvor lang tid tar det før skaden er tilhelet?

Tiden det tar før skaden er tilhelet avhenger av omfanget av skaden og hvilket aktivitetsnivå du skal tilbake til.
Etter en båndskade tar det fem til seks uker før arrvev er etablert, men det kan ta opp til et halvt år før skaden er helt tilhelet.
Faren for å tråkke over på nytt er økt de første 12 månedene etter den første skaden. Det kan derfor være lurt å bruke en ortose eller teipe ankelen ved idrett eller større fysiske aktiviteter en god stund etter skaden.
Hvis du skader deg på nytt kort tid etter første skade, blir den nye skaden sannsynligvis større.

Sykemelding

Om du har behov for sykemelding avhenger att hvilken type arbeid du har om hvor raskt tilhelingen går med tanke på hevelse, smerter, bevegelighet og belastning.
Det er som nevnt mye du kan gjøre for å komme raskt tilbake i full aktivitet, og minske faren for å tråkke over på nytt.

Ortose eller sportsteip

Ortose får du kjøpt i butikker for medisinsk utstyr. Teipruller får du kjøpt på apoteket.

Behov for fysioterapi?

Dersom du trenger hjelp med å teipe ankelen og råd om videre opptrening kan en fysioterapeut bidra med dette. Be fastlegen din om en henvisning til fysioterapeut.

Vær oppmerksom

Kontakt

Fant du det du lette etter?
Tilbakemeldingen vil ikke bli besvart. Ikke send personlig informasjon, for eksempel epost, telefonnummer eller personnummer.