Behandling

Mottak og akuttbehandling ved alvorlige brannskader

Alvorlige brannskader kan være livstruende og behøver rask og høyspesialisert behandling.

Overfladiske brannskader rammer de øverste lagene i huden. De kan være svært smertefulle, men gror vanligvis uten arrdannelse. Nedkjøling under rennende vann begrenser skaden og er smertestillende.

Les mer på helsenorge.no

Større brannskader blir behandlet som andre ulykker og blir tatt imot direkte på sykehus av et traumeteam. Dette består av leger, sykepleiere og annet personell som er spesielt trent til å ta i mot alvorlig skadde pasienter.

Ved store skader blir man gjerne overflyttet til sykehus med tilgang på plastikkirurgisk og brannskadefaglig spesialkompetanse. De mest omfattende skadene vil bli overflyttet til Brannskadeavdelingen ved Haukeland universitetssykehus.

Før

Før ankomst vil traumeteam bli varslet slik at de står klare til å ta imot pasienten i det han/hun ankommer sykehuset. Traumeteamet er tilgjengelig på kort varsel hele døgnet.

Under

Når pasienten kommer inn på sykehuset vil han/hun bli tatt imot umiddelbart. Det vil bli gjennomført en standardisert traumeundersøkelse for å avdekke eventuelle livstruende og alvorlige problemer som det haster å få behandlet.

Deretter vil det gjerne bli supplert med nødvendige billedundersøkelser, for eksempel røntgenbilder.

En sjelden gang kan det være aktuelt at pasienten tas direkte til operasjonsstuen for akutt kirurgi. Det er da oftest snakk om eskarotomi (deling av den uelastiske, brannskadde huden slik at man unngår skadelig økning av vevstrykket i den aktuelle delen av kroppen) eller fasciotomi (deling av en muskelhinne for å unngå skadelig økning av vevstrykket inne i en muskel).

Videre vil man gjennomføre en systematisk gjennomgang og vurdering av brannskadene pasienten har pådratt seg. Man vil forsøke å finne ut hvor mye av huden som er skadet og hvor dyp skaden i huden er. Til slutt vil man vaske og stelle alle brannsårene og dekke disse med rene bandasjer.

Det akutte mottaket og vurderingene tar gjerne 30-60 minutter. Dersom det er snakk om svært omfattende skader kan sårstellet ta flere timer.

Etter

Etter mottak og sårstell vil man vurdere hvor pasienten er best tjent med at videre behandling foregår. For større skader er det ofte aktuelt med overflytting til regionsykehus eller sykehus med plastikkirurgisk kompetanse.

Nasjonal behandlingstjeneste for avansert brannskadebehandling har landsfunksjon for behandling av de største brannskadene. Dersom det er behov for overflytting til annet sykehus vil dette skje enten så snart som praktisk mulig, eller neste dag på dagtid. Noen ganger er det behov for å stabilisere og varme opp pasienten før transport og man velger da gjerne å overflytte morgenen etter skaden skjedde.

Vær oppmerksom

Dersom du mistenker alvorlig brannskade, ring 113 og be om hjelp.

• Kontakt Akuttmottak, Mo i Rana

Oppmøtested

1. etasje ved Helgelandssykehuset Mo i Rana.

En bygning med mange vinduer

Helgelandssykehuset Mo i Rana

Sjøforsgata 36

8613 Mo i Rana

• Kontakt Akuttmottak, Sandnessjøen

Oppmøtested

Akuttmottaket er samorganisert med intensivavdelingen og ligger i plan 4.
    En bygning med rødt tak

Helgelandssykehuset Sandnessjøen