Undersøkelse

Muskel og skjelett - utredning av ulike langvarige smertetilstander, Sandnessjøen

Dette er en utredning for personer som har hatt ulike langvarige smertetilstander i muskel- og skjelettapparatet. Det gjelder i hovedsak smertetilstander i nakke, rygg og skulder, og pasienter med hypermobilitet.

Henvisning og vurdering

Fra henvisningen mottas til du får innkalling til poliklinisk konsultasjon hos lege/tverrfaglig team, skal det ta maksimalt 10 dager. Pasienter får da tildelt en time innen 8-12 uker. For enkelte tilstander er det noe lengre ventetid.

Henvisningen vurderes av lege som avgjør om du får tilbud om utredning og eventuell behandling ved sykehuset. Det er et mål at de fleste pasientene med ulike langvarige smertetilstander i muskel- og skjelettapparatet skal komme inn til utredning innen 40-60 virkedager etter at henvisningen er mottatt ved sykehuset. For enkelte tilstander er det noe lengre ventetid.

Følgende helseopplysninger, i tillegg til vanlig personalia, bør minimum være nedfelt i henvisninger:

• Symptombeskrivelse og varighet
  • Funn ved klinisk undersøkelse hos henvisende lege
  • Forløp og behandling som eventuelt er gitt samt evt. effekt av denne
  • Resultat av oppdatert bildediagnostikk om slikt foreligger, med opplysning om tid og sted for slik undersøkelse. Bilder vil bli innhentet
  • Yrkesstatus med eventuell sykmeldingsstatus
  • Sivil/familiær status
  • Motivasjon for tilbakegang til jobb
  • Viktige faste medikamenter
  • Relevante tidligere sykdommer

Før

Det er ingen spesielle forberedelser til denne utredningen.

Under

Utredningen av langvarige smerter i muskel- og skjelettapparatet gjøres av lege i fysikalsk medisin. Ved behov gjøres utredningen tverrfaglig. Det gjøres en vurdering av årsaker til smertene og en vurdering om det er behov for en annen utredning, om det er aktuelt med kirurgisk behandling, eller om rehabilitering skal tilbys.

En sentral del av konsultasjonen innebærer å avdekke om smertene kan karakteriserer som uspesifikke plager, om det foreligger irritasjon av nerverøtter eller om annen og alvorligere sykdom ligger bak. For å avdekke dette er både din beskrivelse av smertene sammen med en rekke kliniske undersøkelser nyttig.

Valg av undersøkelser gjøres ut ifra hvilke symptomer du beskriver. Lege/tverrfaglig team kartlegger også din oppfatning om egne smerter, hva som påvirker smertene og hvilke konsekvenser smertene har i ditt hverdagsliv. Gjennom samtale med deg og en grundig klinisk undersøkelse, vil lege/tverrfaglig team danne seg et bilde av mulige årsaksfaktorer og vedlikeholdene faktorer knyttet til dine smerter. Du får informasjon om betydningen av den medisinske vurderingen som gjøres, får kort informasjon om aktuell tilstand og får informasjon og råd om hva du bør gjøre videre.

g_3c7c6453_77fb_42dc_a5e4_54d687e5a68c

Etter

Ut fra ditt behov tilbys:

• Kontroller/oppfølgingssamtaler for å kvalitetssikre og understøtte tiltakene som ble iverksatt.
  • Samhandling med fastlege og/eller andre deler av helsetjenesten for å optimalisere videre forløp.

Helgelandssykehuset Sandnessjøen Fysikalsk medisinsk poliklinikk

Kontakt Fysikalsk medisinsk poliklinikk