Behandling

Nyre- og urinveisstein, endoskopisk knusing, Mosjøen

Henvisning og vurdering

Ut fra opplysningene fra fastlegen din vurderes det om du skal ha samtale på kirurgisk poliklinikk først, eller om du planlegges direkte til dagkirurgisk behandling.

Før

Før operasjonen vil en sykepleier vil orientere deg om operasjonen og forberedelsene til denne. Det vil bli tatt blod- og urinprøve, og er du over 60 år eller har kjent hjertesykdom skal du ta EKG (hjerteprøve). En lege vil foreta journalopptak, med en enkel kroppsundersøkelse.

Faste

Du må faste 6 timer før operasjon, det vil si ikke spise mat, røyke, bruke tyggegummi eller drops. Du kan drikke klare væsker, vann, saft, juice uten fruktkjøtt, svart kaffe / te inntil 2 timer før operasjon. Ikke drikk melk.

Hygiene

For å forebygge infeksjon er det viktig at du kommer nydusjet til avdelingen. Hos menn må forhuden trekkes tilbake og navlen må renses. Vask hender og føtter godt.

Du må ikke ta på ”make up” (sminke) eller ansiktskrem / bodylotion etter dusjen. Neglelakk må fjernes. Personalet barberer operasjonsområdet og ordner med rent tøy.

Ikke ta egne medisiner denne morgenen. Anestesilegen bestemmer hvilke medisiner du skal ha og du får disse av sykepleier. Noen pasienter får en sprøyte på magen 6 timer etter operasjonen for å unngå blodpropp og noen pasienter får også antibiotika før operasjonen. Bruker du inhalasjoner, eventuelt øyedråper/nesespray tar du disse med.

Under

Bedøvelsen du får er vanligvis spinalbedøvelse i ryggen, eller en kort narkose. Når du er godt bedøvet lyser kirurgen inn i urinlederen/ene og knuser / fjerner stein. Som oftest legges det inn en ureterstent (innvendig plastrør som sikrer at urinen renner fra nyrene til urinblæren). Ureterstenten fjernes noen uker etter operasjonen ved urologisk poliklinikk. Etter operasjonen vil du få innlagt et blærekateter som blir vanligvis fjernet nå bedøvelsen er gått ut. Operasjonstiden varierer fra ½ - 2 timer.

Etter

Du blir liggende på oppvåkningsavdelingen til observasjonene av deg er stabile og utpå dagen / ettermiddagen flyttes du tilbake til sengeposten.

Du kan starte med mat og drikke når du ønsker etter operasjonen. Når du har fått tilbake følelsen i beina (ved bedøvelse i ryggen), kan du stå opp.

Etter at du har reist hjem

Urinen kan være litt blodig den første tiden. Dette er normalt, men vil avta etter hvert. Det er derfor viktig å drikke rikelig (1 - 2 liter pr. dag) slik at du har god gjennomskylling i urinveiene.

Sykemelding er avhengig av arbeidssituasjonen din. Vanligvis vil det være behov for noen dager etter utskriving.
Dersom du fikk innlagt stent under operasjonen, får du time til å fjerne denne ved Urologisk poliklinikk noen uker etter operasjonen. Dette gjøres i lokalbedøvelse. Noen ganger gjøres en røntgenkontroll på forhånd.

Vær oppmerksom

Infeksjon i urinveiene kan oppstå med symptomer som feber, smerter og endring i vannlatingen. Da må du oppsøke fastlege for å få tatt urinprøve og eventuelt få behandling. Gjør legen oppmerksom på at du er nyoperert og at det er normalt å ha blod i urinen etter dette.

Helgelandssykehuset Mosjøen Kirurgisk 5-dagers post med dagkirurgi Mosjøen

Kontakt Kirurgisk 5-dagers post med dagkirurgi Mosjøen
En bygning med parkeringsplass og snø på bakken

Helgelandssykehuset Mosjøen