Behandling

Ryggoperasjon ved spinal stenose (forsnevret ryggkanal), Mo i Rana

Spinal stenose er en tilstand hvor det er redusert plass for nervevev i ryggen, enten i selve ryggmargskanalen eller der nerverøttene passerer ut fra ryggmargskanalen. Operasjonen har til hensikt å lage bedre plass i ryggmargskanalen og dermed redusere plager.

Spinal stenose kan gi ulike plager og symptomer. Typisk er smerter i rygg og i beina, verst når man står og går og ofte bedre når man bøyer seg fremover. Spinal stenose rammer oftest fra 40-års alderen og oppover, og er den vanligste årsaken til ryggkirurgi hos de som er eldre enn 60 år.

Henvisning og vurdering

Fastlege henviser til undersøkelse på poliklinikken.

• Generelt: Arbeidsstatus. Andre sykdommer. Medikamenter. Stimulantia.
  • Sykehistorie: Varighet av symptomer. Smertelokalisasjon (rygg + utstråling) og grad av smerter. Funksjonsnivå inkludert gangdistanse. Pareser.
  • Klinisk status: Nevrologisk status. Perifer sirkulasjon.
  • Andre undersøkelser: MR- funn og hvor MR er tatt.

Før

Hold deg i aktivitet helt fram til operasjonen. Det er viktig å ha et sunt og næringsrikt kosthold. Vi anbefaler røykeslutt før og etter operasjonen.

Kvelden før operasjonen skal du faste fra midnatt. Det betyr at du ikke skal spise, røyke, bruke snus, tygge tyggegummi eller pastiller etter kl. 24.00.

Ta med liste over de medisiner du bruker. Du må også ta med deg skjema til Ryggregisteret.

Under

Operasjonen foregår vanligvis i narkose. Normalt benytter vi en mikrokirurgisk teknikk der vi bruker mikroskop og opererer gjennom et 2-4 cm langt hudsnitt på ryggen. Av og til må vi utføre inngrepet som åpen prosedyre med litt lengre snitt. Under operasjonen fjerner vi ben og bindevev slik at det blir bedre plass i ryggmargskanalen.

Dersom det blir lagt inn urinveiskateter blir dette fjernet samme dag eller dagen etter.

Vanligvis syr vi operasjonsåret med tråd som løser seg opp av seg selv.  Huden er tapet med strips. Sting/hudstifter/strips fjerner du hos fastlegen din  10-14 dager etter operasjonen.

Etter

Etter operasjonen blir du flyttet til oppvåkningsavdelingen. Der blir du i noen timer, før du blir kjørt til sengepost.  De fleste blir på sykehuset en til to dager, men noen kan reise samme dag.

Det er vanlig å oppleve noe smerte i dagene etter operasjonen. Du får smertestillende medisiner som du gradvis skal trappes ned fra.

Du kan bevege deg fritt etter operasjonen og vi anbefalerat du er i mest mulig normal bevegelse.  Gå turer, vær i aktivitet og beveg deg så naturlig som mulig.

Det er vanligvis ikke nødvendig med opptrening på institusjon etter utreise.

Vær oppmerksom

Hvis du opplever sivning av væske fra operasjonssåret, kraftsvikt i beina og manglende kontroll av vannlating/avføring, må du ta kontakt med avdelingen. Hvis det har gått mer enn 4 uker siden operasjonen må du kontakte fastlegen.

Helgelandssykehuset Mo i Rana Kirurgisk sengepost, Mo i Rana

Kontakt Kirurgisk sengepost, Mo i Rana

Besøkstider

• I dag