Behandling, Vannbrokk

Væskeansamling i testikkelen hos barn, Mosjøen

Væskeansamling rundt en eller begge testiklene er i utgangspunktet en ufarlig tilstand, men kan gi ubehag hos barn hvis vannbrokket blir stort. De aller fleste oppdages hos spedbarn og forsvinner før 3 års alder uten behandling.

Mellom magen (bukhulen) og pungen er det en tynn kanal som normalt lukker seg like før eller etter fødselen, men som hos noen forblir åpen. Da kan det sive væske ned i pungen fra bukhulen som legger seg ved siden av testiklene. Det er få vannbrokk som gir plager, men det kan være aktuelt med operasjon ved ubehag eller skjemmende forandringer. Man opererer nesten aldri før 3 års alder, og operasjonen gjøres da dagkirurgisk.

Før

Det er viktig med god hygiene før operasjonen for å forebygge infeksjon. Barnet bør derfor dusje operasjonsdagen. Forhuden trekkes tilbake så godt det lar seg gjøre for god rengjøring.

Under

Operasjon av vannbrokk gjøres på forskjellige måter avhengig av blant annet alder på barnet. Hos de små barna går vi vanligvis inn med et lite snitt i lysken og finner kanalen fra bukhulen som stenges av (underbindes) og deles, før vi tømmer vannbrokket. Hos de større barna finner vi ikke alltid en tilsvarende kanal, og vi fjerner derfor den væskefylte utposningen i pungen. Man går enten gjennom et snitt i lysken eller med et lite snitt i pungen. Såret blir lukket med tråd i huden. Vi bruker tråd som løser seg opp selv og setter klistrelapper (steristrips) over som også er med på å holde såret pent sammen.

Etter

Det kan blir noe hevelse i pungen og lysken etter operasjonen, men dette forsvinner etter hvert.

Intimstell

God hygiene er viktig for å unngå betennelse. Barnet kan dusje dagen etter operasjonen, men bør vente med karbad 3-4 dager etter operasjonen. Dersom barnet har bandasje, kan denne tas av og eventuelt skiftes ved bading. Steristrips kan sitte på til de faller av selv. Bandasjen skal skiftes så lenge det siver sårvæske fra såret, og etter åtte til ti dager kan denne fjernes.

Smertestillende

Ved smerter etter operasjonen, kan Paracetamol brukes etter dosering på pakken. Ved allergi bør du kontakte lege.

Barnet kan selv bestemme fysisk aktivitet, men det kan være ønskelig med noe begrensing med for eksempel sykling. For noen barn kan det være rimelig å være borte fra skole/barnehage et par dager, og for skolebarn kan det være aktuelt med tre til fire uker fri fra gymnastikk.

Vær oppmerksom

Skulle det bli økende hevelse, smerte, rødhet i såret og/eller barnet får feber, må dere kontakte lege. Som regel kontakter man avdelingen på sykehuset som barnet ble skrevet ut fra, alternativt fastlege eller legevakt.

Helgelandssykehuset Mosjøen Kirurgisk 5-dagers post med dagkirurgi Mosjøen

Kontakt Kirurgisk 5-dagers post med dagkirurgi Mosjøen
En bygning med parkeringsplass og snø på bakken

Helgelandssykehuset Mosjøen

Vefsnvn 25/27

8650 Mosjøen

Pasientreiser, ring 05515  ​

Helseekspressen, se rutetabell på helsenorge.no

Bussruter, se Reis Nordland.

​Ved sykehuset er det to parkeringsområder. Parkering ved begge er gratis.

Reiser du til eller fra offentlig godkjent behandling, har du rett til å få dekket nødvendige utgifter til reise. Vi har også egen buss, Helseekspressen, som går fra Brønnøysund til Mo i Rana via Sandnessjøen og Mosjøen, tur/retur. Bussen er bemannet med helsepersonell og kjører hver ukedag.​

Ring ​​05515 for å bestille plass på bussen.

Les mer om pasientreiser på Helgeland

Praktisk informasjon

​Besøkstider alle dager: 14.00 - 15.00 og 19.00 - 20.00. Gjelder sengeposter, og ikke poliklinikker.

​Sykehuset har tilbud om internett på sengepostene.

​Kantina ligger i underetasjen og har åpent fra kl 09.30 – 14.00 hver dag unntatt lørdag og søndag.  Kantina har et godt utvalg av påsmurt mat , salatbar og en varmrett pr. dag. I tillegg selges kioskvarer.

​Sykehuset har portør for de som trenger assistanse for å komme seg til avdelingene. Rullestoler er å finne ved hovedinngangen.

​Se Kontakt oss nederst på siden.

Det skal være trygt å komme til sykehusene våre, derfor har vi gode smittevernstiltak.

Mobiltelefon kan benyttes på de fleste avdelinger i sykehuset med unntak av på røntgenavdelingen og andre avdelinger med mye sensitivt utstyr. Se merking.

Teleslynge er tilgjengelig ved behov.