Barne- og ungdomspsykiatri
Vi har stillinger for LIS i barne- og ungdomspsykiatri ved klinikk for psykisk helse og rus på Mo i Rana, Sandnessjøen, Mosjøen og Brønnøysund. Vi har samarbeidsavtale med Nordlandssykehuset om gjennomføring av spesialiseringsperiode for oppnåelse av de læringsmål som ikke kan oppnås hos oss (normert tid 9-12 mnd).
Helgelandssykehuset HF er lokalsykehus for en befolkning på ca. 78.000 innbyggere fordelt på 18 kommuner på Helgeland. Helgelandssykehuset har ca. 1.800 ansatte og har en klinikkgjennomgående organisering med lokalisasjoner i Sandnessjøen, Mosjøen, Mo i Rana og Brønnøysund. Hovedkontoret ligger i Sandnessjøen.
Helgelandssykehuset tilbyr utdanning innen 18 spesialiteter. For alle spesialitetene må LIS ha en spesialiseringsperiode ved et samarbeidende foretak for å få fullført alle læringsmål.
Administrerende direktør har det øverste ansvaret for spesialistutdanningen for leger i Helgelandssykehuset. Administrerende direktør har delegert beslutningsmyndighet for utdanningen av spesialister i del 1 og del 2/3 til henholdsvis LIS 1-komité og overordnet utdanningsutvalg. Videre ligger ansvaret for å følge opp utdanningsvirksomhetens plikter etter Spesialistforskriftens aktuelle paragrafer i linjeledelsen i foretaket.
Overordnet utdanningsutvalg skal bidra til at utdanningen av LIS skjer innen faglig forsvarlige rammer og på en måte som sikrer god kvalitet og gjennomstrømming i utdanningsløpet. Utvalget ledes av medisinsk direktør og består av klinikksjefer, utdanningskoordinerende overlege, HR-rådgiver, representanter for utdanningsansvarlige overleger og foretakstillitsvalgt for Yngre legers forening og Overlegeforeningen.
Klinikk psykisk helse og rus har ansvar for Helgelandssykehusets tilbud innen psykisk helsevern for barn og unge, psykisk helsevern for voksne og tverrfaglig spesialisert rusbehandling. Dette inkluderer både poliklinikker og døgntilbud. Poliklinikkene er lokalisert i Mo i Rana, Mosjøen, Sandnessjøen og Brønnøysund. Døgntilbudene er lagt til Mo i Rana og Mosjøen. Klinikken har også ansvar for tilbudet innen habilitering i Helgelandssykehuset, og har habiliteringsteam i Mo i Rana, Mosjøen og Sandnessjøen.
BUP Rana
BUP Rana dekker kommunene Rana, Hemnes, Nesna og Rødøy, med en total befolkning på rundt 34 000 innbyggere. Poliklinikken er tverrfaglig sammensatt med en overlege, 2 LIS-stilinger, 3 psykologspesialister og 2 psykologer i spesialisering, kliniske sosionomer og pedagoger, til sammen 15 årsverk. Vi tilbyr utredning, diagnostikk og behandling av psykiske lidelser hos barn og unge fra 0-18 år og deres familier. BUP Rana tilbyr 2-3 års poliklinisk tjeneste til LIS.
BUP Mosjøen
BUP Mosjøen dekker kommunene Vefsn, Grane og Hattfjelldal, med en total befolkning på rundt 16 000 innbyggere. Poliklinikken er tverrfaglig sammensatt med en overlege, en LIS-stilling, 2 psykologspesialister, 2 psykologer i spesialisering, sosionom og kliniske barnevernspedagoger, til sammen 9,4 årsverk. Vi tilbyr utredning, diagnostikk og behandling av psykiske lidelser hos barn og unge fra 0-18 år og deres familier. BUP Mosjøen tilbyr 2-3 års poliklinisk tjeneste til LIS.
BUP Sandnessjøen
BUP Sandnessjøen dekker kommunene Alstahaug, Leirfjord, Dønna, Herøy, Lurøy og Træna, med en total befolkning på rundt 15 000 innbyggere. Poliklinikken er tverrfaglig sammensatt med en overlege, en LIS, en psykologspesialist, 3 psykologer i spesialisering, klinisk barnevernspedagog, spesialpedagog og vernepleier, til sammen 9,8 årsverk. Vi tilbyr utredning, diagnostikk og behandling av psykiske lidelser hos barn og unge fra 0-18 år og deres familier. BUP Sandnessjøen tilbyr 2-3 års poliklinisk tjeneste til LIS.
BUP Brønnøysund
BUP Brønnøysund dekker kommunene Brønnøy, Bindal, Sømna, Vega og Vevelstad, med en total befolkning på rundt 13 000 innbyggere. Poliklinikken er tverrfaglig sammensatt med en overlege, 1 LIS-stilling, 2 psykologspesialister, 1 psykolog i spesialisering, barnevernspedagog, klinisk sosionom og helsesykepleier, til sammen 9,6 årsverk. Vi tilbyr utredning, diagnostikk og behandling av psykiske lidelser hos barn og unge fra 0-18 år og deres familier. BUP Brønnøysund tilbyr 2-3 års poliklinisk tjeneste til LIS.
Døgnavdeling for ungdom og Familieavdeling i Mosjøen
Døgnavdeling for ungdom og familieavdelingen er slått sammen og har felles inntak og ressursene kan benyttes på tvers av avdelingene. Til sammen har avdelingene 22 årsverk.
Døgnavdeling for barn og ungdom med 6 døgnplasser tilbyr elektive innleggelser for barn og unge mellom 12 og 18 år på hele Helgeland. Pasienter kan henvises for rene utredningsopphold, eller for behandling av sammensatte, alvorlige og langvarige sykdomsforløp der poliklinisk behandling ikke er tilstrekkelig. Avdelingen tilbyr individualbehandling og miljøterapi, og har et familiefokus der foreldre kan være til stede under innleggelsen. Det er undervisningstilbud knyttet til avdelingen. Standard innleggelse er 6 uker, men dette tilpasses individuelt, og oppholdet kan forlenges opp til 3 mnd. Avdelingene er tverrfaglig sammensatt med overlege, psykologspesialist, psykolog i spesialisering, familieterapeuter, sykepleier, sosionom og barnevernsterapeut i stab, samt miljøpersonale. I 2020 hadde avdelingen 54 innleggelser, 2196 liggedøgn med en gjennomsnittlig liggetid på 37,5 dager. Avdelingen kan tilby miljøterapeutisk tjeneste for LIS i inntil 6 mnd.
Familieavdelingen tilbyr 4 ukers opphold for en familie av gangen. Tilbudet dekker hele Helgeland. Avdelingen jobber med samspillsvansker, kommunikasjonsvansker og reguleringsvansker i familier som har barn med funksjonstap, psykiske vansker eller utviklingsmessige forstyrrelser. Avdelingen tilbyr hospitering for LIS for å øke kompetanse på familiebehandling.
For å oppnå spesialisering i Barne- og ungdomspsykiatri er det krav om til sammen minst 5 års tjeneste i BUP poliklinikk, BUP døgnavdeling, voksenpsykiatri og pediatri. Hoveddelen av utdanningen kan gjennomføres i Helgelandssykehuset. Vi har et samarbeid med Nordlandssykehuset (NLSH) om at LIS kan gjennomføre spesialiseringsperiode ved akuttenheten for ungdom i Bodø i 6 mnd for oppnåelse av de læringsmål som ikke kan oppnås hos oss. De pediatriske læringsmål kan oppnås ved en spesialiseringperiode på 6 mnd ved barneavdelingen ved NLSH, eller ved en spesialiseringsperiode på 3 mnd ved barnepoliklinikken ved HSYK Sandnessjøen kombinert med 3 mnd ved barneavdelingen ved NLSH.
BUP Poliklinikk
Tjeneste i BUP poliklinikk minimum 2 år (men anbefalt 3 år). Det er 4 BUP poliklinikker: Mo i Rana, Mosjøen, Brønnøysund og Sandnessjøen. Her skal LIS få dekket sentrale læringsmål om utredning og behandling, få erfaring med de vanligste psykiatriske tilstandsbildene, og øke sin kliniske erfaring, teoretiske kunnskap, kommunikasjonsferdigheter og relasjonelle kompetanse. Det er ingen vaktordning i barne- og ungdomspsykiatri. Det skal være ansatt barnepsykiater i minst 80 % fast stilling på poliklinikkene som utdanner LIS, med minst 50 % tilstedeværelse. Det er et tett samarbeid mellom poliklinikkene for å sikre at hver enkelt LIS får den nødvendige bredden i pasientgrunnlag og erfaring, og LIS kan hospitere på en annen poliklinikk eller på Familieavdelingen ved behov. LIS har også kortvarig hospitering på habiliteringstjenesten og på nevropsykologisk avdeling for å øke erfaringsgrunnlaget i forhold til utviklingshemming, autisme og nevropsykiatrisk kartlegging.
Miljøterapeutisk tjeneste
Helgelandssykehuset har en døgnavdeling for ungdom i Mosjøen. Inntil 6 mnd av miljøterapeutisk tjeneste kan gjennomføres her. Krav til minst 80 % ansatt spesialist med minst 50 % fysisk tilstedeværelse gjelder også her. Da virksomheten ikke har akuttfunksjon har vi laget en avtale med Nordlandssykehuset om tjeneste på Akuttenhet for ungdom i Bodø i minimum 6 mnd, for å sikre læringsmål knyttet til bruk av tvunget helsevern og øke erfaringsgrunnlaget for sjeldne, alvorlige tilstandsbilder som psykose og bipolar lidelse.
Voksenpsykiatri
Helgelandssykehuset kan tilby tjeneste i voksenpsykiatri på enten poliklinikk (Mo i Rana, Mosjøen, Sandnessjøen, Brønnøysund) eller allmennpsykiatrisk døgnavdeling (Mo i Rana, Mosjøen). LIS skal være ca 1 år i voksenpsykiatri, eller til læringsmålene er oppnådd. Under tjenesten i voksenpsykiatri skal LIS ha 1-2 ukers suppleringstjeneste på hhv Ambulant akutt team, Rusavdeling og FACT team under tjenesten i voksenpsykiatri for å øke kompetanse i forhold til ambulerende virksomhet, akutte tilstander og TSB/rus. Under tjeneste i voksenpsykiatri skal LIS følge gjeldende vaktordning på avdelingen.
Pediatri
Helgelandssykehuset har en pediatrisk poliklinikk i Sandnessjøen der LIS kan oppnå 16 av 23 læringsmål i pediatri over en 3 måneders periode. Det er inngått avtale med Barneklinikken på Nordlandssykehuset i Bodø om hospitering i 3 mnd i forhold til de resterende pediatriske læringsmålene. LIS kan og velge å ta hele pediatritjenesten på 6 mnd i Bodø dersom dette er ønskelig.
Ved oppstart blir LIS tatt imot av avdelingsleder på BUP, som vil vise LIS rundt og hjelpe med å ordne praktiske ting som ID-kort, nøkler og datatilganger. LIS får tildelt en veileder fra første dag. Det vil bli utarbeidet en individuell gjennomføringsplan for LIS sitt utdanningsforløp som beskriver hva som skal gjennomføres basert på den enkeltes bakgrunn, erfaring og krav til utdanningen.
Vi har laget en nyansattperm med en sjekkliste for de tre første månedene som skal bidra til at LIS får god opplæring og mye erfaring ved å delta sammen med spesialist og erfarne behandlere i starten. Sjekklisten inneholder og en plan for innføring i avdelingens oppgaver, rutiner og datasystemer, samt opplæring i akuttvurderinger, lovverk, journalføring og utredningsinstrumenter. Målet er å gi en trygg, variert og spennende start på spesialiseringen.
Supervisjon vil foregå ved at LIS løpende følges opp av supervisører i avdelingen med opplæring, hjelp og bistand i den kliniske hverdagen. BUP har en tradisjon med åpne kontordører, og alle behandlere oppfordres til å bruke hverandre til råd og støtte. Supervisør er som regel spesialist i barne- og ungdomspsykiatri, men kan også være psykologspesialist, erfaren LIS, psykolog eller annen erfaren behandler. Supervisjon kan handle om å ha med seg en erfaren behandler i pasientsamtale, få råd i vanskelige saker på tverrfaglig behandlingsmøte med spesialister tilstede, eller gjøre diagnostiske vurderinger sammen med spesialist. Som nyansatt skal LIS ha med seg supervisør på de første førstegangssamtalene, vaktsamtalene og medisinkontrollene, for å bli trygg i rollen som lege i spesialisering. Supervisør skal være fysisk tilgjengelig i avdelingen, men kan og tilby supervisjon over telefon eller video.
LIS har 1 time klinisk veiledning ukentlig med spesialist i barne- og ungdomspsykiatri, til sammen 105 timer. Veileder er overlege på samme avdeling, og veiledningen skal begynne første uke etter oppstart. I veiledningen vil LIS få fortløpende tilbakemelding om faglig progresjon og regelmessig kompetansevurdering. Med veileder kan LIS drøfte faglige problemstillinger, egen utvikling og andre temaer som er viktig for din spesialisering. Veiledningen skal være planlagt og det skal være satt av tid til dette i arbeidstiden
I tillegg skal LIS ha 40 timer med veiledning i grunnleggende relasjonell forståelse (GRF). GRF-veiledningen skal gis av spesialist i barne- og ungdomspsykiatri som har psykodynamisk utdanning eller har deltatt på 2-dagers kurs i GRF gjennom legeforeningen. GRF-veiledningen skal være en hjelp til å reflektere over egen praksis, i starten på ferden mot å bli en selvstendig psykoterapeut. LIS skal bli oppmerksom på egen rolle som terapeut, og bruke emosjonelt innhold i terapien som redskap og teoretisk ramme til å forstå pasientens reaksjoner.
LIS skal ha 65 timer med psykoterapiveiledning/metodespesifikk veiledning. Den metodespesifikke veiledningen knyttes til den 2-årige psykoterapiutdanningen som LIS velger, som kan være kognitiv atferdsterapi, psykodynamisk terapi, familieterapi eller gruppeterapi. Metodespesifikk veiledning skal gis av godkjent veileder i aktuelle metode.
Gjennomføring av klinisk veiledning, GRF-veiledning og psykoterapiveiledning registreres i Kompetanseportalen.
Når LIS har tjeneste i voksenpsykiatri for å få oppnådd læringsmål får LIS tildelt en egen veileder i den aktuelle spesialitet. Dette har vi valgt å gjøre for å sikre faglig god og tett veiledning under tjenesten slik at læringsmål blir oppfylt. LIS vil i denne perioden samtidig ha videre oppfølging med sin faste veileder i Barne- og ungdomspsykiatri med månedlige veiledningssamtaler. Den regelmessige veiledningen med faste veileder i Barne- og ungdomspsykiatri i Helgelandssykehuset vil også finne sted når LIS er i spesialiseringsperiode ved Nordlandssykehuset for å få gjennomført pediatriske læringsmål.
Alle LIS må som en del av FKM delta i en langsgående veiledningsgruppe over tid på tvers av spesialitetene. Hensikten er å ha en trygg og forutsigbar mulighet til å drøfte temaer innen FKM i lys av egen erfaring og faglige utvikling. Gruppeveiledningen ledes av egne veiledere.
LIS har 4 timers fordypning/uke lagt til dagtid. Fordypningsdager er lagt inn i arbeidsplanen til LIS.
Internundervisning
Internundervisningen organiseres i en regional toårig rulleringsplan for internundervisning og fagsamlinger, og omfatter alle LIS i Helse Nord. Toårsplanen ble revidert i 2020 slik at den skal dekke læringsmålene som er egnet for internundervisning, som utredningsmetoder, risikovurderinger, de
ulike psykiske lidelsene og behandlingsmetoder. Fagsamlingene avholdes i Tromsø, og bruker foredragsholdere som er erfarne klinikere og forskere fra fagfeltet. Samlingene skal dekke læringsmål knyttet sped- og småbarn, juridisk rammeverk, kulturforståelse og alvorlige psykiske lidelser. Internundervisningen organiseres og ledes av Regional koordinator: Brite Jacobsen, og de ulike helseforetakenes lokale koordinatorer.
Pr i dag dekker den regionale internundervisningen 52 timer av kravet på 70 timers undervisning pr år, med sine to timers internundervisninger på video annen hver uke, og to fagsamlinger over 2 dager. Det er fra 2024 planlagt å øke dette slik at den regionale internundervisningen skal dekke hele kravet på minst 70 timer pr år.
Inntil den regionale internundervisningen dekker hele kravet på minst 70 timer pr år, fortsetter Helgelandssykehuset med ukentlig internundervisning på BUPene. Dette utgjør ca 20 timer pr år. I tillegg arrangeres en del felles undervisning for hele Klinikk for psykisk helse og rus, ca 6 timer pr år. Fagfeltet barne- og ungdomspsykiatri tilbyr og faglig undervisning på en årlig 2-dagers samling (Helgelandssamling) på til sammen ca 10 undervisningstimer.
Kurs
Faget har et obligatorisk grunnkurs i 5 moduler, der mange av læringsmålene vil gjennomgås. LIS skal ha emnekurs i Psykofarmakologi og Nevropsykiatri. Det stilles og krav til LIS om å ta en 2-årig godkjent psykoterapiutdanning i løpet av utdanningstiden, der man kan velge mellom kognitiv atferdsterapi, familieterapi, gruppeterapi eller psykodynamisk psykoterapi. Det legges til rette for at LIS skal kunne delta på 2-3 anbefalte kurs per år.
Simulering og ferdighetstrening brukes mye i undervisning og opplæring i spesialisering i barne- og ungdomspsykiatri. Det kan være:
- Rollespill ved opplæring i selvmordsrisikovurdering eller andre ferdigheter
- Praktiske øvelser for å lære seg behandlingsteknikker som muskelavspenning og mindfulness
- Leker og øvelser for å lære hvordan terapi kan tilpasses barn gjennom lek/tegning/bevegelse
- Gjennomgang av skriftlige pasientkasuistikker og analysering av samspill på video
- Gjennomføring av en gruppebehandlingstime (eks Tuning into kids/DBT/COS) der behandlerne er deltakere, og får erfaring med hvordan det er å være pasient/pårørende
- Det finnes og flere gode e-læringskurs med ferdighetstrening som vi anbefaler som læringsaktiviteter
Felles kompetansemål er et sett av læringsmål som gjelder for alle spesialiteter og som strekker seg gjennom hele utdanningsforløpet til den enkelte lege i spesialisering. FKM for utdanningens del 2/3 inneholder til sammen 24 læringsmål innen temaene etikk, forskningsforståelse, lovverk, kommunikasjon, kunnskapshåndtering, kvalitet og pasientsikkerhet, pasient- og brukermedvirkning, pasient- og pårørendeopplæring, samhandling, systemforståelse, organisasjonsutvikling og ledelse.
I Helgelandssykehuset er ansvaret for å organisere felles kompetansemål lagt til overordnet utdanningsutvalg, som også skal vurdere og vedta omfang av gruppeveiledning.
Kompetansen relatert til FKM skal i hovedsak oppnås i det daglig kliniske arbeid. I tillegg vil læringen skje gjennom læringsaktiviteter som veiledning, internundervisning, tverrfaglige samarbeidsmøter, gruppeveiledning, selvstudium, digital læring (kurs og podcast), samt lokalt og nasjonale kurs.
LIS skal delta på det nasjonalt anbefalte kurset i administrasjon og ledelse, samt nettkurset i sakkyndig arbeid. Alle LIS skal være med på et to-dagers kurs i veiledning og supervisjon som arrangeres i foretaket. Dette kurset er også lagt til rette for at overleger kan delta for å oppnå veiledningskompetanse.
Kompetansen i forskningsforståelse oppnås ved gjennomføring av digitalt kurs i «Kunnskapsbasert praksis». LIS skal også gjennomgå, eventuelt bidra til utarbeidelse av, en forskningsprotokoll sammen med forskningskompetent veileder eller annen ressursperson. Klinisk-etiske problemstillinger og personvern vil være tema i gruppeveiledningen, og det vil legges opp til at KEK inviteres med på egne møter hvor dette har spesielt fokus.
LIS skal være med i et forbedringsarbeid i egen avdeling, dette kan for eksempel være å forbedre en prosedyre eller et pasientforløp. Arbeidet skal legges frem for avdelingsleder som et refleksjonsnotat for forbedringsområde(r).
Forskning er en ønsket og prioritert aktivitet ved Helgelandssykehuset HF (HSYK HF), hvor man har som mål å tilrettelegge for forskningsaktiviteter i kliniske avdelinger. Det er rundt 15 klinisk ansatte med doktorgrad. Foretaket har flere pågående forskningsprosjekter innenfor fagområder som nevropsykologi, gynekologi, farmasi, voksenpsykiatri, ortopedi, indremedisin og gastrokirurgi, som også inkluderer Ph.D.- og postdoktorstillinger. Det publiseres vanligvis mellom 15-25 vitenskapelige publikasjoner fra HSYK-forskere hvert år, med omtrent lik fordeling mellom psykisk helse og somatikk.
HF-et har vedtatt en egen forsknings-, innovasjonsstrategi og handlingsplan som gjelder frem til 2026. Forsknings- og innovasjonssjef er ansatt i fagstab og leder blant annet foretakets forsknings- og redelighetsutvalg. Forskningsutvalget bidrar med generell støttefunksjon rundt forskningsaktiviteter og forvalter også ordningen med interne forskningsmidler som utlyses årlig. Dette inkluderer såkornmidler for å stimulere til forskning, samt belønningsmidler for publikasjoner. Forskning og innovasjon på sykehuset er også finansiert av eksterne midler fra EU Horisont 2020, Forskningsrådet og Helse Nord RHF. Annet hvert år arrangeres Helgelandssykehusets forskningskonferanse tema som f.eks. registerforskning, forskningsetikk, helsetjenesteforskning og brukermedvirkning. Det holdes digitale forskningsforelesninger med interne og eksterne forelesere for hele foretaket, og forskerne presenterer også sin forskning og innovasjon på lokale internettsider.
Les mer om forskning i Helgelandssykehuset her.
HSYK legger også til rette for utdanning innen e-helse (mastergradstudier) og sykepleie i samarbeid med henholdsvis UiT Norges arktiske universitet, samt Nord Universitet og VID vitenskapelige høgskole. Flere leger i foretaket har bistilling som lektor knyttet til undervisning av 5. års medisinstudenter fra UiT Norges arktiske universitet.
Forskning i Klinikk psykisk helse og rus
I klinikken er det fire ansatte med doktorgrad, og en ansatt i PhD løp. Spesielt nevropsykologisk avdeling har en aktiv forskningsprofil med flere pågående forskningsprosjekter og flere ansatte i forskningsstillinger. Klinikken har et mål om økt fokus på forskning. En av klinikkens ansatte er
medlem av forskningsutvalget og er i gang med å informere ledere og ansatte i klinikken i de mulighetene som finnes. Dette arbeidet har vi fokus på fremover. Forskning anses av klinikken som et viktig av mange årsaker, og det er et uttalt mål om å øke andelen som deltar i slike aktiviteter på ulike måter og nivå. Tilrettelegging for frikjøp til forskningsaktiviteter anses som en forutsetning for å nå målene om at overleger og LIS skal kunne drive med slike aktiviteter.
Klinikken leverer data til KORUS, Nasjonalt kvalitetsregister for elektrokonvulsiv terapi (ECT) og NORSPIS, som er nasjonale kvalitetsregistre.
Forskning i barne- og ungdomspsykiatri
I fagfeltet barne- og ungdomspsykiatri er det en spesialist som har doktorgrad. Hun har publisert flere artikler og er veileder for PhD studenter.
Enhetene jobber aktivt med kvalitets- og utviklingsarbeid. To av poliklinikkene deltar for tiden i et nasjonalt forskningsprosjekt for Dialektisk atferdsterapi gjennom Nasjonalt Senter for Selvmordsforskning og -forebygging NSSF.
Ved ansettelse vil LIS få tildelt en læringsmålplan i Kompetanseportalen. Denne spesifiserer hvilke læringsmål LIS skal oppnå for å bli spesialist, hvilke læringsaktiviteter som må gjennomføres for å oppnå kompetansen, og ved hvilken læringsarena læringsmålene kan godkjennes.
Kort tid etter ansettelse skal leder i samråd med LIS utarbeide en individuell gjennomføringsplan. I denne legges det en plan for når LIS må påregne å gjennomføre sin spesialiseringsperiode ved andre interne læringsarenaer eller ved samarbeidende helseforetak, angitt med tentativ dato og avtalt normert varighet. Den individuelle gjennomføringsplanen skal være helhetlig og gi en strukturert oversikt over utdanningsløpet for den enkelte LIS. Den individuelle gjennomføringsplanen legges inn i Kompetanseportalen.
Individuell gjennomføringsplan revideres ved endringer som får betydning for utdanningsløpet og oppdateres i Kompetanseportalen.
Læringsmålsplanen og den individuelle gjennomføringsplanen utgjør til sammen en individuell utdanningsplan.
For å sikre at LIS kan oppnå faglig progresjon og tilegne seg kompetansekrav i spesialistutdanningen, vil det gjennomføres regelmessig kompetansevurdering enten i dialog med veileder, supervisører eller via evalueringskollegium.
Leder har overordnet ansvar for at læringsmål vurderes og godkjennes.
De enkelte læringsaktiviteter vurderes og loggføres i Kompetanseportalen. Noen læringsaktiviteter godkjennes via egenregistrering, og noen godkjennes av supervisør eller veileder. Læringsmålet sendes så til leder for endelig godkjenning. Et utvalg læringsmål godkjennes etter vurdering i vurderingskollegium.
I Helgelandssykehuset har hver spesialitet et utdanningsutvalg på tvers av læringsarena/lokalisasjon. Formålet med utdanningsutvalgenes arbeid er å legge til rette for at LIS får gode og koordinerte utdanningsløp, og når de definerte læringsmålene i utdanningsplanen.
Utdanningsutvalget består av klinikksjef og representanter for LIS og overleger fra alle lokalisasjoner. Det er utdanningsansvarlig overlege som leder utdanningsutvalget og som også er Helgelandssykehusets representant i det regionale utdanningsrådet i spesialiteten.
Utdanningsansvarlig overlege skal bidra til å kvalitetssikre utdanningen i spesialiteten, og har en rådgivende funksjon inn mot linjeledelsen i utdanningsfaglige spørsmål. Utdanningsansvarlig overlege skal være en pådriver for utdanningen av LIS med særskilt oppmerksomhet på utdanningsplanen, oppfølging og veiledning, internundervisning og videreutvikling av utdanningen i spesialiteten.
Helgelandssykehuset skal ha foretakstillitsvalgt med vara og en hovedtillitsvalgt for hver lokalisasjon (Sandnessjøen, Mosjøen og Mo i Rana) for både Overlegeforeningen og Yngre legers forening. Enkelte klinikker, avdelinger og enheter har også egne plasstillitsvalgte.
Foretakstillitsvalgte for Yngre legers forening og Overlegeforeningen er medlemmer av overordnet utdanningsutvalg. Foretakstillitsvalgt for YLF og plasstillitsvalgte for LIS1 er medlem av LIS1-komitéen.
For spørsmål om spesialistutdanningen ta kontakt med:
Utdanningsansvarlig overlege overlege Ragnhild Walla: Ragnhild.Walla@Helgelandssykehuset.no
Avdelingsleder psykisk helsevern for barn og unge, samt habilitering, Anniken Olsen Aaseng: Anikken.Olsen.Aaseng@Helgelandssykehuset.no