Nye, ferdigutdannede spesialsykepleiere på plass

- Det finnes løsninger for å få hverdagen til å gå opp, og kanskje kan man være en rollemodell for de som nå vokser opp, sier den nyutdannede intensivsykepleieren Marte Bonsaksen (44).

Beate Nygård Johansson, kommunikasjonsrådgiver
Publisert 04.07.2023
Smilende dame med oksygenmaske i hånda
Samhold på tvers: - Det var veldig hyggelig å bli kjent med studenter fra Mosjøen og Mo i Rana som gikk samme løpet som meg, sier intensivsykepleier Marte Bonsaksen fra Sandnessjøen.

Helgelandssykehuset har kontinuerlig ansatte i spesialsykepleieutdanning, og i år har rekordmange søkt på muligheten til å studere mens de mottar lønn. For kort tid siden var 12 personer ferdigutdannet og til høsten står et nytt kull klart.

​Trives med akutte situasjoner​​

For noen blir veien til mens de går. For Marte Bonsaksen ble imidlertid veien til mens hun satt med foten til værs.

​Da sykepleieren Marte Bonsaksen (44) pådro seg et brudd i foten etter en tur på Tovenfjellet, fikk hun god tid til å tenke. I følge eget utsagn var det ulidelig kjedelig å sitte sånn i to måneder med foten til værs. Samtidig lot hun den gamle drømmen om å bli intensivsykepleier vokse fram, og drømmen kulminerte i en søknad på en av utdanningsstillingene i Helgelandssykehuset. Nesten før hun visste ordet av det var hun i full gang som student i Bodø – med lønn fra Helgelandssykehuset.

- Etter å ha jobbet som sykepleier siden 2005, hadde jeg kommet til et punkt der jeg hadde behov for videreutvikling. Jeg som alltid har trivdes med å jobbe med akutte situasjoner, hadde lyst til å få mer kunnskap om akutte og kritisk syke, forteller hun.
Med seg i bagasjen hadde Bonsaksen sykepleierutdanning fra Oslo, samt jobber innenfor geriatri, ortogeriatri og hematologi på St. Olavs i Trondheim. I 2011 gikk turen hjem til Sandnessjøen og akuttmottaket i Helgelandssykehuset.

Er i beredska​p

​​19. juni i år kunne hun titulere seg som intensivsykepleier ved intensivavdelingen i Sandnessjøen etter halvannet års studier i Bodø.

- Med utdanningen får jeg mulighet til å bidra i behandling av akutte eller kritiske pasienter, og jeg får en mer variert og innsiktsfull hverdag der jeg følger pasienten og dens pårørende i den situasjonen som har oppstått. Det kreves komplisert behandling, og jeg får bidra i observasjon og organstøttende behandling som for eksempel respiratorbehandling. Når man jobber i et lokalsykehus er en del av jobben å være i beredskap, og jeg vet aldri hvordan dagen blir.

Godt kjent på tve​​rs

Marte Bonsaksen beskriver miljøet på avdelingen som utrolig godt.
- Gode, tette samarbeid mellom ulike avdelinger i Helgelandssykehuset gjør at man blir godt kjent på tvers. Vi er dessuten bemannet opp mot postoperativ avdeling som observerer operasjonspasientene. I tillegg har vi en beredskapsfunksjon og telemetrifunksjon for å overvåke hjertesyke pasienter som er innlagt på sykehuset. Vi har mye ansvar, men vi har gått ei utdanning som gjør at vi har mulighet til å ta det ansvaret. Utdanningen har gitt oss en bred plattform å stå på.

Rollemo​​​dell

- Hva vil du si til andre som kanskje har bikka 40 og som vurderer om de skal hive seg på studier?
- Gjør det. Ikke tenk deg om. Og ikke tenk at du ikke får det til, for det gjør du. Alder er ingen hin​dring og man får et fantastisk samhold mellom studentene. Det var også veldig hyggelig å bli kjent med studenter fra Mosjøen og Mo i Rana som gikk samme løpet som meg. Familien min har støtta meg hele veien, og vi hadde faste telemøter under kveldsmaten da jeg var i Bodø. Det finnes løsninger for å få hverdagen til å gå opp, og kanskje kan man være en rollemodell for de som nå vokser opp.

Rekordsøk​​nad

Det jobbes nå med å rekruttere nye kandidater til utdanningsstillingene som starter i august. Da fristen for å søke gikk ut, hadde 51 personer søkt. Det er en dobling fra fjoråret, og med det også ny rekord. Det er lyst ut 15 utdanningsstillinger spredt over Helgelandssykehusets enheter. Tre på operasjon, fem på intensiv, tre på anestesi, tre på jordmor og én på kreft.

Marte Bonsaksens kollega Alexander Fallhei tok også spesialsykepleierutdanning i voksen alder. Det var et tips fra sin daværende sjef, George-André Milne, at han bestemte seg for å søke på anestesisykepleie. Fallhei hadde til da jobbet både i ambulanse, på sengepost og i akuttmottak frem til våren 2022.

- Det at man får mulighet til å ta videreutdanning med lønn under utdanning var en god pådriver til at jeg søkte, forteller han.

mann i operasjonsklær

- Det at man i utdanningsløpet må ta praksisperioder i andre foretak tror jeg er sunt, sier anestesisykepleier Alexander Fallhei.

Roser kollegene

Fallhei har alltid latt seg fascinere av akuttmedisin.
- Anestesi som fag er like snevert som det er stort. Man må inneha stor simultankapasitet og være veldig dynamisk. Samtidig kan anestesifaget brukes overalt, både i og utenfor sykehusstrukturen.

Samtidig ønsker han å rose miljøet på operasjonsavdelingen i Mo i Rana.
- Fagmiljøet er bra og det er gode kollegaer med mye erfaring. Det at man i utdanningsløpet må ta praksisperioder i andre foretak tror jeg også er sunt, da man får input fra andre, og ofte får erfart andre pasientgrupper og operasjoner enn på mindre sykehus.

Interessert i å vite mer? Her finner du informasjon om Helgelandssykehusets spesialsykepleieordning.