Disse kan få vaksine mot apekopper

I Helse Nord vil forebyggende vaksinasjon mot apekopper skje ved sykehusene i Tromsø og Bodø.

Publisert 25.10.2022
En sprøytespiss stikkes i en arm.

Folkehelseinstituttet har bestemt at den første gruppe som vil bli prioritert for forebyggende vaksine er:  ​

*​​ ​Menn eller transpersoner som har sex med menn, OG som er hivpositive ELLER står på hiv-PrEP, OG som har hatt syfilis, gonoré eller klamydia siste 6 måneder.

* ​Menn og transpersoner som selger sex til menn.

Dersom du tenker at du er i denne målgruppen kan du enten ta kontakt med din fastlege for henvisning til vaksinasjon, eller ta direkte kontakt med sykepleier på poliklinikken (se under) for å melde din interesse.

Du bør ta rede på prø​vesvar på syfilis, gonoré eller klamydia siste 6 måneder, slik at du kan vise dette frem på forespørsel.

Sykepleier og lege på poliklinikken vil vurdere om du fyller gjeldende kriterier for vaksinasjon og gjøre nærmere avtale med deg.

Kontaktinformasjon til koordinerende sykepleiere på poliklinikkene er:

Tromsø, tlf: 77 66 96 02, betjent mellom kl. 9–15 hverdager.
Bodø, tlf: 95 06 14 76, betjent mellom kl. 8–9 mandag, tirsdag og onsdag.​

Vaksinasjon av personer som har vært utsatt for et kjent tilfelle av apekopper håndteres av kommuneoverlegen lokalt.