Gir ny type smertelindring som fødende selv styrer

- Vi er tidlig ute i Norge, men jeg tror det kommer til å bli en revolusjon for fødselsomsorgen innenfor smertelindring, sier anestesilege Kenneth Lauvås.

Beate Nygård Johansson, kommunikasjonsrådgiver
Publisert 26.06.2024
To smilende mennesker i sykehusklær

Foto: Helgelandssykehuset

Anestesilege Kenneth Lauvås og jordmor Maiken Eliassen har høstet gode erfaringer med den brukerstyrte smertelindringen for fødende.

Epidural som smertelindring under fødsel har i mange år vært et vanlig alternativ for fødende kvinner. I tillegg til ønsket effekt, har den likevel hatt en del uønskede bivirkninger som svakere pressetrang, manglende evne til å gå på do, tap av muskelkraft og forlenget fødsel.

Nå har Helgelandssykehuset tatt i bruk en ny type epidural som i stor grad fjerner de nevnte bivirkningene, og som fødende selv kan kontrollere. Helgelandssykehuset er det femte sykehuset i Norge som går over til den nye brukerstyrte smertelindringen.

Mange sykehusansatte sitter og hører på en kollega som snakker

Foto: Helgelandssykehuset

Opplæring for jordmødre ved Helgelandssykehuset Mo i Rana.

Brukerstyrt

- Her har vi en kombinasjon av at epiduralpumpen gir et større volum lavere konsentrert smertelindring, med faste opphold. I tillegg kan den fødende styre sin egen smertelindring ved å gi ekstra smertelindring ved behov. Dermed går vi fra en kontinuerlig tilførsel til en brukerstyrt og volumkontrollert smertelindring, forklarer initiativtaker og konstituert overlege anestesiologi, Kenneth Lauvås.

Det som skjer er at epiduralpumpen setter et stort volum hvert 50. minutt. Det gir god spredning i kroppen og flere nerver blir påvirket enn med den gamle typen epidural. I tillegg kan den fødende tilføre mindre doser i forhåndsprogrammerte tidsrom.

Enkelt forklart: Når knappen kvinnen holder i hånden blir grønn, kan hun selv trykke på knappen for å få mer smertelindring.

Samtidig bevarer hun evnen til å gå, til å trykke, og til alle de motoriske bivirkningene som den gamle epiduralen kunne påvirke. Den nye brukerstyrte smertelindringen har også bivirkninger, men i betydelig mindre grad.

Færre komplikasjoner

Kenneth Lauvås har fulgt med på studier av den nye smertelindringen over tid, og er overbevist om at dette er riktig vei å gå.

- De fødende bevarer trykketrangen noe som gjør at den siste delen av fødselen, utdrivningsfasen, blir kortere. Studier viser også at flere fødsler skjer vaginalt, altså færre instrumentelle fødsler, noe som reduserer komplikasjoner. For oss er det snakk om pasientsikkerhet. Vi er tidlig ute i Norge, men jeg tror det kommer til å bli en revolusjon for fødselsomsorgen innenfor smertelindring. Og jeg tror det bare er et spørsmål om tid før alle sykehus tar det i bruk, sier Lauvås.

Mange sykehusansatte smiler og ler

Foto: Helgelandssykehuset

Forberedelsene har tatt lang tid, men selve oplæringen var enkel og rask.

Lauvås og kollegene har brukt over et år på forberedelsene.

- Selve prosessen er enkel, men det å lage prosedyrer og å kvalitetssikre opplæring og programmering av utstyr og pumper har tatt lang tid. Og så er det så artig å ha så mange engasjerte fagfolk, jordmødre og anestesileger, som har vært utrolig positive til dette. Det har bare vært positivitet og jeg er så glad for at vi kommer i gang. Det kommer til å bli helt fantastisk å ta det i bruk, endelig, etter mye arbeid.

Mange fordeler

Jordmor Maiken Eliassen har allerede rukket å høste erfaringer fra egen avdeling.

- Tidligere prøvde vi å unngå epidural så lenge som mulig, nettopp på grunn av de negative konsekvensene. Med den nye brukerstyrte smertelindringen får vi så mange fordeler, og nærmest borte er mange av de bivirkningene vi fryktet. I tillegg har det gitt noen andre fordeler, som kortere utdrivningsfase sammenliknet med gammel ordning, og ikke minst tilfredshet hos damene. De er fornøyde og føler at de har kontroll. Opplevelsen av fødselen er kjempeviktig, sier hun.

Maiken Eliassen og kollega Mette Lise Adolfsen har vært på hospitering hos St. Olavs, som er et av de andre sykehusene i Norge som har tatt det i bruk.

- Det var en veldig god opplevelse. Vi så stor forskjell under fødslene og samtlige jordmødre var utelukkende fornøyde. Skal man gjøre en endring, så må det være til det bedre. Alle på avdelingen er motiverte til å ta det i bruk og det har vært veldig artig å holde på med.

I første omgang er det Helgelandssykehuset Mo i Rana som har tatt den nye brukerstyrte smertelindringen i bruk. Fødeavdelingen i Sandnessjøen har kjøpt inn like pumper og gir samme tilbud til kvinner i fødsel i løpet av høsten.