Forlenger fristen for interne- og eksterne innspill

Imøtekommer kommunene med forlenget frist, fra ni dager til fem uker.

Mette Horsberg, kommunikasjonssjef
Publisert 16.10.2024
Hjertepuslespill som ligger i ei hånd

Foto: Colourbox

I prosessen som omfatter funksjons- og oppgavefordeling i Helgelandssykehuset har det de siste ukene vært avholdt en rekke møter med kommunene på Helgeland. I dialogmøtene har Helgelandssykehuset mottatt tydelige tilbakemeldinger på at tidsfristen for innspill var for kort. Administrerende direktør har forståelse for dette og kommunenes og brukerorganisasjonenes innspill er svært viktige for saksbehandlingen. Helgelandssykehuset har anmodet Helse Nord om å forlenge leveringsfristen og dermed legge til rette for at kommunene på Helgeland får fem uker til å komme med innspill. Dette har i dag blitt innvilget.

Høringsforslaget sendes ut 4. november, med frist 12. desember. Beslutning i Helse Nord forskyves fra 18. desember til neste styremøte 25. februar.

Den justerte tidslinjen vil også gi Helgelandssykehuset litt mer tid til saksbehandling og medvirkning både før og etter innspillsrunden, noe som verdsettes.