Helgelandssykehuset med i unikt teknologisk prosjekt

Med den nye teknologien kan man utføre en operasjon mens man mottar faglig støtte fra en spesialist hvor som helst på jorda.

Beate Nygård Johansson, kommunikasjonsrådgiver
Publisert 16.01.2023
Sist oppdatert 17.01.2023
Mange personer i operasjonsklær står vendt mot teknologisk utstyr
Videokonferanseteknologien er utviklet for kirurger og det er første gangen det tas i bruk i Nord-Norge.

Nylig ble utstyret som skal skaffe toveis kommunikasjon med lyd og video knyttet til kikkhullskirurgi, slått på i Helgelandssykehuset.

Bak prosjektet som bærer navnet Telementoring står professor Knut Magne Augestad fra Ahus og Helgelandssykehuset, samt gastrospesialist Khayam Butt fra Nordlandssykehuset.

Kort fortalt kan man med den nye teknologien utføre en operasjon mens man mottar faglig støtte fra en spesialist, hvor som helst på jorda.

I første omgang er planen å gjennomføre en serie operasjoner der kirurger under opplæring mottar faglig støtte via det digitale opplegget, og gjennom tradisjonell veiledning med en veileder tilstede i rommet.

Utstyret vil bli viktig i utdanning og veiledning av kirurger, da man til enhver tid kan ha topp kvalifiserte kirurger som mentorer.

Prosjektet drives ved sykehusene i Sandnessjøen, Mo i Rana og Stokmarknes.