Inspirerte kirurgisk fagmiljø nasjonalt

- Det er veldig artig å vise at man kan være faglig relevant og langt fremme selv om man kommer fra et lite lokalsykehus, sier overlege Ramona Nofal.

Mette Horsberg, kommunikasjonssjef
Publisert 11.11.2022
Sist oppdatert 20.12.2023
To damer smiler.
Hanne Hoff Pettersen og Ramona Nofal.

Nofal var en av to leger fra Helgelandssykehuset som kom gjennom det trange nåløyet og fikk foredra om fag og utvikling under årets kirurgiske høstmøte i Oslo, en nasjonal fagkonferanse som har mer enn 100 års lange tradisjoner.

Helgelandssykehusets fagmiljø innenfor urologi var godt representert med Ramona Nofal, overlege i urologi, og Hanne Hoff Hansen, konstituert overlege, som begge i år fikk godkjent sine abstrakt, som er en beskrivelse av sitt foredrag. Dermed var det duket for å inspirere forsamlingen med transperineale prostatabiopsier og om resultatene man finner i sammenligningen mellom ulike metoder.

- Vi fikk veldig god respons på høstmøtet. Flere tok kontakt med oss der og da, og noen har tatt kontakt med oss i ettertid. Fagmiljøer fra Trondheim, Bergen og Oslo har vist stor interesse for det vi holder på med. I tillegg har flere enkeltvise urologer tatt kontakt for å få vite mer, sier Ramona Nofal.
Gunnleiv Birkeland, overlege og enhetsleder, deltok også på høstmøtet. Han støtter opp under dette:
- Det ble en fantastisk respons. Mange kom med spørsmål og viste stor entusiasme. Vi får kred for å være så langt femme i dette arbeidet.

Metod​​​en

Den nye metoden for å avdekke kreft i prostata tilbys nå to steder i Norge; ved Aker universitetssykehus i Oslo og ved Helgelandssykehuset Mosjøen. Metoden krever ikke bare moderne utstyr, men også et tverrfaglig samarbeid mellom medisinsk- og teknisk ekspertise.
Dame står på en scene.

Ramona Nofal på det kirurgiske høstmøtet.

I Helgelandssykehuset har man satt sammen et godt faglig sammensatt team og man har lykkes med å få ledelsen til å investere i nytt utstyr, slik at helsemessige gevinster kan tilfalle pasientene på Helgeland.

Nofal forklarer hvordan den nye metoden skiller seg fra den gamle og hvorfor dette er så bra for pasientene:
- Tidligere har vi hentet ut vevsprøve (biopsi) av prostata via endetarmen, noe som medførte stor fare for infeksjon og andre problemer. Nå henter vi ut prøven ved å stikke i huden i mellomkjøttet, det vil si i området mellom testiklene og endetarmsåpningen. På denne måten er risikoen for infeksjon eller bakteriesmitte redusert, fra 7 prosent til under 1 prosent. Risiko for sykehusinnleggelse har gått ned fra ca. 5 prosent til under 1 prosent. Arbeidet med å kvalitetssikre og dokumentere fortsetter og er en del av et pågående masterprogram.
Dame står og snakker.

Hanne Hoff Pettersen på det kirurgiske høstmøtet.

Treffsikkerhet ​gir trygghet

Ved bruk av forbedret metode, MR og MR-radiologiske analyser, kan man hente prøven nøyaktig på det punktet der det ser ut som celleforandringer.
- Ved å treffe bedre vil vi kunne avdekke kreft på et tidligere stadium og kan komme fortere inn i behandlingsforløp. Selvfølgelig vil det også være en fordel å raskt få avkreftet sykdom. Denne metoden gir pasientene en større trygghet på alle måter, sier Nofal.