Hege Harboe-Sjåvik er ansatt som medisinsk direktør i Helgelandssykehuset

- Jeg er glad for at Hege har takket ja til tilbudet, og at hun vil fortsette det gode arbeidet som hun har startet på som konstituert medisinsk direktør, sier Lena Nielsen, administrerende direktør.

Mette Horsberg
Publisert 01.11.2023
En kvinne som smiler til kameraet
Hege Harboe-Sjåvik har takket ja til fast stilling som medisinsk direktør i Helgelandssykehuset.

- Helgelandssykehuset og helsetjenesten på Helgeland står overfor store utfordringer. Foretaket og administrerende direktør trenger en medisinsk direktør som har fokus på samhandling, forskning, innovasjon, fagutvikling og kvalitet. Hege har en allsidig bakgrunn både fra primær- og spesialisthelsetjenesten og har vært i ledende stillinger siden 2015. I samme periode har hun gjennomført både spesialisering og internasjonal utdanning innen ledelse av kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet. Hun er for tiden inkludert i en søknad om forskningsmidler hos Helse Nord, forteller Nielsen, og tilføyer:

- Vi har fått en kollega med faglig og personlig autoritet, som er samlende. Hege får de beste anbefalinger fra referanser som en dyktig lege og leder med høy arbeidskapasitet og visjoner. Hun stiller høye krav til seg selv og andre, er en systematiker og forankrer det hun sier og gjør hos våre dyktige fagfolk.  Hege oppleves som en som alltid har pasienten på Helgeland i fokus.