Voksenpsykiatrisk poliklinikk Mo i Rana

FACT (fleksibel aktiv oppsøkende behandling), Mo i Rana

FACT (Flexible Assertive Community Treatment) står for fleksibel aktivt oppsøkende behandling der du bor og oppholder deg. Behandlingen er et tilbud til deg som har alvorlig psykisk lidelse og/eller rusmiddelproblemer, og som trenger hjelp på flere områder i livet. Dette kan være knyttet til bolig, økonomi, arbeid eller utdanning og sosialt nettverk. FACT gir det meste av oppfølgingen og behandlingen du trenger via et tverrfaglig team. Teamet består av psykolog, psykiater, sykepleier, sosionom, erfaringskonsulent (brukerspesialist), russpesialist og jobbspesialist. Behandling og oppfølging flyttes ut av kontoret og til hjemmet og nærmiljøet.

Innledning

Du som er i målgruppa til FACT har ofte behov for hjelp og bistand fra mange instanser. Du har kanskje ikke hatt tilstrekkelig nytte av de ordinære tjenestene. Du kan ha opplevd at det er mange instanser å forholde seg til, som ikke er samkjørte. Det kan være vanskelig å møte opp til avtaler. Du opplever at du har behov for langvarig og samordnet hjelp og oppfølging fra flere tjenester og fagpersoner. 

FACT skal på ulike måter bidra til at du som er i målgruppa kan leve livet ditt så godt som mulig i samfunnet. FACT-teamet skal sørge for helhetlig behandling og individuell oppfølging i tråd med dine behov og ønsker, i samarbeid med deg og dine pårørende. 

I stedet for at du må forholde deg til mange instanser, skal du få de aller fleste tjenester fra teamet. I de tilfellene der andre tjenester bidrar, skal teamet koordinere disse og ha et overordnet ansvar for behandlingen og oppfølgingen. 

Et FACT-team skal tilby:

  • Behandling og utredning etter faglige retningslinjer
  • Oppfølging av sykdoms- og symptomutvikling
  • Samtaleterapi
  • Behandling med medisiner og oppfølging av medisinbruk 
  • Hjelp til å få riktig oppfølging av somatisk helse 
  • Råd og veiledning når det gjelder bolig og økonomi
  • Støtte til å komme i ordinært arbeid eller utdanning
  • Praktisk hjelp i hjemmet og i hverdagen
  • Veiledning og opplæring til den enkelte bruker og pårørende
  • Støtte til å delta i aktivitetstilbud og fritidsaktiviteter 
  • Støtte til kontakt med familie og sosialt nettverk 
  • Koordinering av tjenester fra andre instanser
  • Hjelp til samarbeid med pårørende

Les mer om FACT-team (helsedirektoratet.no)

Henvisning og vurdering

Helsepersonell

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Helsepersonell

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Utredning

FACT-teamet utreder hva som er dine behov, mål og ønsker for behandling og oppfølging. Teamet skal sørge for god informasjon underveis i utredningen. Det kan være aktuelt å utrede ulike tema, som for eksempel: 

  • Psykisk helse 
  • Rusmiddelbruk 
  • Kognitiv fungering
  • Fysisk helsetilstand 
  • Bruk av medisiner 
  • Traumatiske erfaringer 
  • Fungering og mestring 
  • Livssituasjon og levevaner 
  • Familieforhold og sosialt nettverk 
  • Bosituasjon 
  • Økonomi 
  • Skole/utdanning/arbeid og arbeidserfaring 
  • Kulturbakgrunn og religion

Teamet skal også hente inn informasjon fra pårørende og tidligere utredninger i samråd med den det gjelder. 

Teamet skal utarbeide en behandlingsplan sammen med deg. Planen skal inneholde en kort gjennomgang av resultatene fra utredningen, og en beskrivelse av dine behov, målsettinger og tiltak. 

Hvis du ønsker det, kan planen også diskuteres og justeres i samråd med pårørende.

Behandling

FACT skal gi et behandlingstilbud som er tilpasset dine ønsker og behov. Det er viktig for teamet å formidle håp og rette oppmerksomhet mot dine mestringsområder og ressurser. FACT-teamet kan gi oppfølging utenfor kontoret: Hjemme, på arbeidsplassen, på kafé eller andre steder man blir enige om. 

Teamet samarbeider med deg for å finne riktig oppfølging. I noen perioder kan det være behov for daglig oppfølging, mens i andre perioder kan det holde med oppfølging sjeldnere. 

FACT veksler mellom regelmessig oppfølging og intensiv oppfølging, ut fra livssituasjon. I stabile perioder får man regelmessig oppfølging fra en hovedkontakt. I ustabile perioder får man intensiv oppfølging fra hele teamet. 

Teamet skal utarbeide en kriseplan sammen med deg. En kriseplan skal inneholde informasjon om tidlige tegn på en krise, hvilke tiltak som skal bli iverksatt og hvem som kan bli kontaktet.

Behandlingstilbudet er en kombinasjon av ulike behandlingsformer og er rettet mot flere områder, som symptomer på den psykiske lidelsen, rusmiddelproblemer, bolig, relasjoner til andre, økonomi, arbeid eller andre aktiviteter. 

Dette kan være samtaleterapi (for eksempel kognitiv terapi), medikamentell behandling, rusbehandling (for eksempel IDDT), eksponeringsterapi, musikkterapi, individuell jobbstøtte (IPS), støtte i bolig og sosial ferdighetstrening. 

Les mer om
Les mer om Individuell jobbstøtte, Mo i Rana

Individuell jobbstøtte, Mo i Rana

IPS (Individual Placement and Support) eller individuell jobbstøtte på norsk, er en kunnskapsbasert tilnærming til arbeidsrehabilitering for mennesker med alvorlige psykiske lidelser. Tilnærmingen er systematisk og integrert med behandlingstilbudet som gis fra helsetjenesten. Målsetningen er å finne vanlig lønnet arbeid. De som mottar IPS omtales videre i teksten som jobbsøker.

 

IPS bygger på åtte grunnleggende prinsipper:

• Målet er ordinært, lønnet arbeid.

• Deltagelse på bakgrunn av jobbsøkers ønske.

• Individuell jobbstøtte er en integrert del av behandlingen.

• Jobbsøk skjer ut fra interesser og ferdigheter.

• Individuelt tilpasset rådgivning om økonomiske ytelser.

• Aktivt jobbsøk starter med en gang og senest etter 1 måned.

• Systematisk jobbutvikling.

• Oppfølging er ubegrenset i tid og individuelt tilpasset jobbsøker.

  1. Før

    For å få tilbud om IPS må du ha et ønske om å komme i lønnet arbeid og du må være i behandling for en psykisk lidelse eller rus-/og avhengighetsproblematikk ved sykehuset.

  2. Under

    Ved oppstart av behandling blir alle pasienter spurt om nåværende status for jobb eller utdanning, og om eventuelle ønsker om bistand til det. Dersom individuell jobbstøtte er en del av den behandlingen du ønsker, vil du bli satt i kontakt med en jobbspesialist. Sammen jobber dere med eksempelvis:

    • En-til en kontakt for å tilpasse til ditt behov

    • Fokus på dine ønsker i forhold til arbeid

    • Bistand til å utforme CV, søknadsbrev, trene på intervjusituasjoner og så videre

    • Bistand til å finne egnede jobber og oppsøke arbeidsgivere om dette er ønskelig

    • Skape godt samarbeid med NAV

    • Jobbe med en handlingsplan for å finne jobb

    • Åpenhet og ærlighet når vi jobber med tema knyttet til jobb

    Varighet av behandlingen

    I denne behandlingen jobbes det direkte ut mot ordinært arbeid, så snart dette er ønskelig. Samarbeidet med en jobbspesialist kan vare like lenge som du har oppfølging fra din behandler.

  3. Etter

    Oppfølging fra jobbspesialist skal tilpasses ditt behov og være integrert i behandlingsplan. Oppfølgingen etter utskrivelse avtales mellom deg og jobbspesialist, behandler, arbeidsgiver og NAV.Dersom dette høres interessant ut for deg, ta kontakt med din behandler for mer informasjon. Du kan også se nettsidene til NAPHA for mer informasjon.

Gå til Individuell jobbstøtte

Les mer om
Les mer om

Behandling i oppsøkende samhandlingsteam bør gis til personer som ikke responderer på tradisjonell poliklinisk behandling, sykehusopphold eller annen døgnbasert institusjonsbehandling.

Behandlingstilbudet blir tilpasset den enkelte pasient. Behandlingsmetodikk skal være evidensbasert og i tråd med krav og anbefalinger i aktuelle retningslinjer. Teamet forener støtte til recovery med evidensbaserte behandlingsmetoder.

Behandlingen vil kunne være en kombinasjon av ulike behandlingsformer:


Oppfølging

FACT er et langvarig behandlingstilbud. Du kan få oppfølging fra teamet over lang tid. Intensiteten på oppfølgingen vil variere ut fra dine behov.

Faresignaler

Kontaktinformasjon

Praktisk informasjon

Besøkstider Mo i Rana

​Besøkstider alle dager: 14.00 - 15.00 og 18.00 - 19.00. Gjelder sengeposter, og ikke poliklinikker. 

Internett

Gjestenettet heter HN-gjest, og krever ingen passord.

Kantine

Kantina ligger i underetasjen på sykehuset.

Ordinære åpningstider:

  • Mandag - fredag: 11.00-16.30 
  • Lørdag- søndag: 12.00-16.30

På hverdager serverer vi:

  • Lunsj: 11.00-14.00
  • Salatbuffet: 11.00-14.00
  • Middag (ikke fredag): 15.00 -16.30    

Velkommen.

Post- og fakturaadresse

​Se Kontakt oss nederst på siden.

Pårørende- og pasienthotell

Vi har tre dobbeltrom til leie for tilreisende på pasienthotell i kort gåavstand fra sykehuset. Pris per natt er 500 kr. Det er mulighet for å lage seg enkel mat på alle rom. Ta kontakt med personale på sengeposten hvis du har behov for overnatting, eller ring sentralbordet på 75 12 51 00.

Rullestol

​Rullestoler er å finne ved hovedinngangen.

Rutiner ved ankomst til Helgelandssykehuset

Det skal være trygt å komme til sykehusene våre, derfor har vi gode smittevernstiltak. 


Telefon og teleslynge

Mobiltelefon kan benyttes på de fleste avdelinger i sykehuset med unntak av på røntgenavdelingen og andre avdelinger med mye sensitivt utstyr. Se merking.

Teleslynge er tilgjengelig ved behov.

Fant du det du lette etter?