Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Fedmebehandling – endring av levevaner

Å endre levevaner skal hjelpe deg med å gå ned i vekt og oppnå varig stabilisering av vekten. Atferdsbehandling er en viktig del av dette.

Intensiv livsstilsbehandling er nødvendig for all vektreduserende behandling, inkludert eventuell tilleggsbehandling med medikamenter eller operasjon. Atferdsbehandlingen skal hjelpe deg til å gjennomføre endringer i kostholdet ditt og opprettholde gode levevaner. Målet er varig vektreduksjon.

Alle henvisninger bør inneholde:

  • Aktuell sykehistorie
  • Relevante tidligere og nåværende sykdommer
  • Kliniske funn
  • Resultater av relevante tilleggsundersøkelser
  • Oppdatert medikamentoversikt

(Ved bruk av malen «den gode henvisning» som er integrert i de fleste elektroniske pasientjournalsystemene er overnevnte punkter dekket)    

I henvisninger til psykiatrien er det i tillegg viktig med

  • tidligere psykiatrisk sykehistorie og ev tidligere behandling
  • rusanamnese
  • funksjonsnivå sosialt/familiært
  • omsorg for barn
  • arbeidssituasjon ev sykemelding/annen trygdeytelse

Henvisningsskjema barn og unge    

Husk:

  • Ved henvisning av barn eller av pasienter uten samtykkekompetanse - kontaktinformasjon til foresatte
  • Eventuelt tolkebehov

For mer informasjon og veiledning om henvisninger til spesialisthelsetjenesten se Nasjonal veileder for henvisninger til spesialisthelsetjenesten.    

Før

For å oppnå gode resultater må du være motivert og klar for å endre levevaner. Enkelte behandlingssenter bruker en samtaleteknikk som heter motiverende intervju for å støtte deg i denne prosessen.

Under

Atferdsbehandling skal hjelpe deg til å endre og opprettholde nye kost- og aktivitetsvaner over tid. Du vil få hyppig oppfølging både individuelt og i gruppe, avhengig av hva som passer best for deg. Sammen jobber vi med strategier og tiltak i hverdagen og med konkrete mål.

Sett konkrete mål

Det er lurt å sette helt konkrete mål for ny atferd. For eksempel kan du bestemme deg for å gå en rask 30 minutters tur hver dag uansett vær, men ha en konkret erstatning hvis det blir et forferdelig uvær. Et annet konkret mål kan være å spise regelmessige måltider.

Kartlegg vaner og juster inntak

Før de nye vanene er innarbeidet kan det også være lurt at du kartlegger matinntak, fysisk aktivitet og kroppsvekt, og at du bruker denne informasjonen som hjelp til å bli bevisst dine vaner. Det er viktig at du veier deg og at du bruker resultatene til å justere matinntak og fysisk aktivitet.

Kontroll over fristelser

Det er viktig å forstå hvilke ytre faktorer som kan utløse overspising, som for eksempel det å hoppe over måltider eller å ha snacks eller andre fristelser lett tilgjengelig. Et annet eksempel er å gå i butikken når du er sulten.

Prøv å redusere eller fjerne fristelsene, eller belønne deg selv på andre måter (enn med mat) dersom du klarer å la være å forsyne deg.

Redusert kaloriinntak

Å redusere kaloriinntaket er den mest effektive metoden for å gå ned i vekt. Det finnes mange ulike dietter, som for eksempel lavfett-, lavkarbo-, og høyprotein-dietter. Forskning har imidlertid vist at diettene har nokså lik effekt på varig vekttap (over 2 år). God og varig vektreduksjon (10–20 kg i løpet av ett år) kan oppnås ved å redusere kaloriinntaket med 500-1000 kalorier per dag.

Raskere vektreduksjon kan oppnås gjennom en 6–12 ukes lavkaloridiett (800–1200 kcal/dag) etterfulgt av gradvis økning i kaloriinntaket, men ikke mer enn at vekten holdes stabil. Uansett hvilken vektreduksjonsmetode man velger er det viktig å ha en langsiktig plan for å opprettholde gode levevaner.

Fysisk aktivitet 

Regelmessig fysisk aktivitet er viktig for varig vekttap. Det kan for eksempel være å gå en rask 30 minutters tur hver ukedag uavhengig av vær.

Etter

Å holde vekten nede etter vekttap kan være vanskelig. Kroppen har en rekke innebyggede forsvarsmekanismer mot vekttap. De som har gått mye ned i vekt blir mer sultne, får mer lyst på kaloririk mat og får litt lavere forbrenning. Dette gjør det mye lettere å legge på seg igjen.

For å motvirke dette bør du legge en god plan for hva som må til for å stabilisere vekten etter en vellykket vektreduksjon. Det innebærer praktisk planlegging, oppfølging hos fastlegen og bruk av sosiale nettverk, venner og familie for å få støtte til helsefremmende vaner.

Å opprettholde gode levevaner etter vektreduksjon er en livslang krevende prosess, og du bør forberede deg på at det kan bli vanskelig. Dersom du får tilbakefall eller nye problemer, kan du snakke med fastlegen om sultdempende medikamenter.

Slike medikamenter kan gjøre det enklere å gjennomføre og opprettholde endringer i levevaner gjennom redusert sultfølelsen, økt metthetsfølelse, og mindre lyst på kaloririk mat. Hvis det ikke lykkes, kan fastlegen din henvise deg til sykehuset for ny vurdering.

Kontakt

  • Ventetid: 13 uker

    Kontakt Medisinsk dagenhet og poliklinikk, Sandnessjøen
    En bygning med rødt tak

    Helgelandssykehuset Sandnessjøen

    Prestmarkvn. 1

    8800 Sandnessjøen

    Transport

    Parkeringsplass ved sykehuset har avgiftsparkering.

    Reiser du til eller fra offentlig godkjent behandling, har du rett til å få dekket nødvendige utgifter til reise. Vi har også egen buss, Helseekspressen, som går fra Brønnøysund til Mo i Rana via Sandnessjøen og Mosjøen, tur/retur. Bussen er bemannet med helsepersonell og kjører hver ukedag.​

    Ring 05515 for å bestille plass på Helseekspressen

    Les mer om pasientreiser på Helgeland

    Ventetid

    13 uker til utredning

    Praktisk informasjon

    ​Besøkstid på sengeposter: 14.00 - 15.00 og 19.00 - 20.00 - alle dager.

    Kantina​​ er på plan 2, og har alltid et godt utvalg, med varm lunsj og middag.

    Her finner du mer informasjon om kantina i Sandnessjøen.

    ​Sykehuset har portør for de som trenger assistanse for å komme seg til avdelingene. Rullestoler er å finne ved hovedinngangen.

    Gjestenettet heter HN-gjest, og krever ingen passord.

    ​Se Kontakt oss nederst på siden.

    Overnatting for pårørende av alvorlig syke.  

    Huset er en eldre enebolig som er totalrenovert.  Huset har 4 doble soverom samt kjøkken, stuer, bad og garderober.  Prisen for leie er  kr. 300.- pr rom pr natt.  Bruken av huset er basert på «selvbetjening».

    Pårørendehuset drives av en egen stiftelse.  Det er satt kriterier for hvem som får tilbud om overnatting. Ta kontakt med sengeposten hvis du har behov for overnatting. 

    Mobiltelefon kan benyttes på de fleste avdelinger i sykehuset med unntak av på røntgenavdelingen og andre avdelinger med mye sensitivt utstyr. Se merking.

    Teleslynge er tilgjengelig ved behov.

  • Ventetid: Ikke oppdatert

    Kontakt Medisinsk dagenhet og poliklinikk, Mosjøen
    En bygning med parkeringsplass og snø på bakken

    Helgelandssykehuset Mosjøen

    Vefsnvn 25/27

    8650 Mosjøen

    Transport

    ​Ved sykehuset er det to parkeringsområder. Parkering ved begge er gratis.

    Reiser du til eller fra offentlig godkjent behandling, har du rett til å få dekket nødvendige utgifter til reise. Vi har også egen buss, Helseekspressen, som går fra Brønnøysund til Mo i Rana via Sandnessjøen og Mosjøen, tur/retur. Bussen er bemannet med helsepersonell og kjører hver ukedag.​

    Ring 05515 for å bestille plass på Helseekspressen

    Les mer om pasientreiser på Helgeland

    Ventetid

    Ikke oppdatert ventetid for utredning

    Praktisk informasjon

    ​Besøkstider på sengeposter: 14.00 - 15.00 og 19.00 - 20.00 - alle dager.  

    Kantina har et godt utvalg av påsmurt mat, salatbar og varmretter. I tillegg selges kioskvarer. 

    Les mer om kantina her.

    Gjestenettet heter HN-gjest, og krever ingen passord.

    ​Sykehuset har portør for de som trenger assistanse for å komme seg til avdelingene. Rullestoler er å finne ved hovedinngangen.

    ​Se Kontakt oss nederst på siden.

    Mobiltelefon kan benyttes på de fleste avdelinger i sykehuset med unntak av på røntgenavdelingen og andre avdelinger med mye sensitivt utstyr. Se merking.

    Teleslynge er tilgjengelig ved behov.

  • Ventetid: Ikke oppdatert

    Kontakt Medisinsk dagenhet og poliklinikk, Mo i Rana

    Oppmøtested

    Medisinsk poliklinikk ligger i 1. etasje i mellomfløy.
    En bygning med mange vinduer

    Helgelandssykehuset Mo i Rana

    Sjøforsgata 36

    8613 Mo i Rana

    Transport

    Foran hovedinngangen må det betales parkeringsavgift på dagtid. Du kan betale med mobiltelefon eller kort.

    Du kan ellers parkere gratis på sykehusets område på anviste parkeringsplasser. Pasienter og besøkende som parkerer utenom anviste plasser kan få parkeringsbot.

    Reiser du til eller fra offentlig godkjent behandling, har du rett til å få dekket nødvendige utgifter til reise. Vi har også egen buss, Helseekspressen, som går fra Brønnøysund til Mo i Rana via Sandnessjøen og Mosjøen, tur/retur. Bussen er bemannet med helsepersonell og kjører hver ukedag.​

    Ring 05515 for å bestille plass på Helseekspressen

    Les mer om pasientreiser på Helgeland

    Ventetid

    Ikke oppdatert ventetid for utredning

    Praktisk informasjon

    ​Besøkstid på sengeposter: 14.00 - 15.00 og 18.00 - 19.00 - alle dager.

    OBS: Medisinsk sengepost Mo i Rana har egne visittider. Disse er 13.00 - 14.00 og 18.00 - 19.00.

    Gjestenettet heter HN-gjest, og krever ingen passord.

    Kantina ligger i underetasjen på sykehuset. Ta heisen eller bruk trappa som ligger et par meter unna heisen.

    Mer informasjon om kantina i Mo i Rana finner du her.

    ​Se Kontakt oss nederst på siden.

    Vi har tre dobbeltrom til leie for tilreisende på pasienthotell i kort gåavstand fra sykehuset. Pris per natt er 500 kr. Det er mulighet for å lage seg enkel mat på alle rom. Ta kontakt med personale på sengeposten hvis du har behov for overnatting, eller ring sentralbordet på 75 66 00 00.

    ​Sykehuset har portør for de som trenger assistanse for å komme seg til avdelingene. Rullestoler er å finne ved hovedinngangen.

    Mobiltelefon kan benyttes på de fleste avdelinger i sykehuset med unntak av på røntgenavdelingen og andre avdelinger med mye sensitivt utstyr. Se merking.

    Teleslynge er tilgjengelig ved behov.