Kvalitetsindikatorer
Kvalitetsindikatorer for Helgelandsslandssykehuset
En kvalitetsindikator er et indirekte mål – en pekepinn – på kvalitet. Den sier noe om kvaliteten på det området som måles. Formålet med kvalitetsindikatorene er å gi publikum og brukerne, helsepersonell og ledere informasjon om kvaliteten på vårt tjenestetilbud. Våre kvalitetsindikatorer er måltall på sentrale deler av vår virksomhet.
Ventetider
Sykehusene har ingen ventetid for pasienter med kreftsykdommer. Oversikten over ventetider og driftssykepleiere for Helgelandssykehuset:
Valg av behandlingssted
Kvalitetsråd og -utvalg
Helgelandssykehuset har et kvalitetsutvalg og kvalitetsråd ved de enkelte sykehusenhetene. Kvalitetsutvalg- og rådene er et virkemiddel for å fremme sikkerhet og kvalitet i behandling og tjenester.
Kvalitetsutvalget og kvalitetsrådene skal blant annet:
- følge med om saksbehandlingen av innmeldte avvik er tilfredsstillende,
- følge med i pasientklagesaker,
- følge opp status avvikssaker generelt,
- følge opp utviklingen av de nasjonale pasientsikkerhetstiltakene,
- følge med utviklingen i de nasjonale kvalitetsindikatorene og
- følge med i interne og eksterne revisjoner.
Pasientsikkerhet
"I trygge hender" er en nasjonalt program for pasientsikkerhet som skal redusere pasientskader og forbedre pasientsikkerheten i Norge. Programmet har tre hovedmål:
- Redusere pasientskader
- Bygge varige strukturer for pasientsikkerhet
- Forbedre pasientsikkerhetskulturen i helsetjenesten
Pasientsikkerhetsprogrammet I trygge hender
Kvalitetsrådgivere
Kvalitetsrådgiverne skal styrke arbeidet med kvalitetsforbedring innen psykisk helse og rus, somatikk og prehospitale tjenester. Kvalitetsrådgiverne arbeidet tett med linjeledelsen ved sykehusenhetene og har en aktiv rolle i fagmiljøene.