Del 2 - Brukermedvirkning
Det er viktig for å legge til rette til forskningen utvikles med fokus på brukernes behov og nytte slik at helsetjenestene blir bedre og tilpasset også brukere og pasient. Brukermedvirkning er et verktøy for å sikre bred deltakelse i disse beslutningsprosesser.
Brukermedvirkning i forskningsprosjekter
Brukermedvirkning i forskning blir stadig viktigere og er en klar føring internasjonalt,
Helgelandssykehuset HF har en Strategi- og handlingsplan for forskning og innovasjon i HSYK 2022-2026 som i høy grad involverer brukere i både forskning og innovasjon.
Hvordan skaffe seg en bruker til å være med på ditt prosjekt?
E-post til rådgiver i samhandlingsavdelingen. E-post til samhandlingssjef,
Lenker til informasjon og opplæring om brukermedvirkning
- Hva er forskjellen på en deltaker, informant og brukermedvirker?
- Hva er ikke brukermedvirkning?
- Hva er forskjellen mellom Brukerutvalg, brukerpanel eller brukersamling?
- Brukermedvirkning skal skje i alle fasene av et forskningsprosjekt
- Hvordan få til god brukermedvirkning?
- Uenighet eller konflikt?
- Tilrettelegging
- Nesten ferdig med forskningsprosjektet, og hva så?
Retningslinjer:
Brukermedvirkningskurs i forskning:
- Brukermedvirkning i forskning. Dette kurset er utviklet gjennom et samarbeid mellom Funkis, Norsk Revmatikerforbund og Nasjonal kompetansetjeneste for revmatologisk rehabilitering. Lenke til kurset.
-
-
NorCrin arrangerte en seminarrekke om brukermedvirkning i klinisk helseforskning i mars 2022
Andre kilder om brukermedvirkning:
Forelesninger vedrørende brukermedvirkning fra Helgelandssykehusets Forskningskonferanse 2021
- Erfaringskonsulent Gunnhild Berglens forelesning: "Brukermedvirkning i forskning (pdf)"
- Erfaringkonsulent Nicolai Raabye Haugens forelesning:"Hvordan rekruttere brukere? (pdf)"