Innovasjonsmidler
For å få innovasjonsmidler må man ha en ide eller forskningsresultater som har en potensiell kommersiell eller samfunnsmessig nytteverdi og som kan nyttiggjøres for helsetjenesten. Det kan være enten et produkt, prosess eller tjeneste. Innovasjons- prosessen som skal finansieres skal forsikre at ideene blir nyttiggjort.
Innovasjonsprosessen deles sekvensielt inn i en verifiseringsfase og dernest en etableringsfase. Verifiseringsfasen er en tidlig fase prosess som omhandler det å finne ut om ideen er patenterbar, kommersialiserbar eller en realiserbar innovasjon, og legge til rette for å modne denne videre. Senere, i etableringsfasen, kommer ideen enten inn i et forretningsutviklingsløp (evt. lisensiering eller etablering av en bedrift), eller med prosesser som gjør at ideen kan nyttiggjøres på sykehus, som en tjeneste, produkt eller prosess.
Nytteverdi for helsetjenesten inkluderer f.eks. bedre pasientsikkerhet/ pasientforløp/nye arbeidsformer/bruk av teknologi, herunder reduksjon av uønsket variasjon i kvalitet og tilgjengelighet i tjenestetilbudet; økt arbeidsbesparelse og effektivisering/ selvbetjeningsteknologi; bedre samhandlingsformer mellom foretak, kommune og/eller brukere av helsetjenester; fokus på pasientgrupper som skrøpelige eldre, personer med alvorlige psykiske lidelser og rusproblemer, kronikere, barn og unge; og øvrig samfunnsnytte – muligheter for bred anvendelse.
Hvem kan søke? Krav til godkjenninger
- Søker må være ansatt minst i 10 % stilling på Helgelandssykehuset.
- Det er ikke krav til Dr. grad for prosjektleder for innovasjonsprosjekter, men unntaket er når det skal kjøres en klinisk studie som er godkjent som klinisk forskning eller utprøving av klinisk utstyr av Regional komité for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK).
- Klinisk utprøving av medisinsk utstyr skal og meldes til og godkjennes av fra Statens legemiddelverk (SLV).
- Klinikksjef må være informert og ha godkjent prosjektet. Innovasjonsutvalget eller andre overordnede kan gi tilbakemeldinger om prosjektaktivitetene som skal utføres. Personvernombudet skal godkjenne behandling av personopplysninger.
- Medisinsk direktør avgjør endelig søknaden etter tilråding fra innovasjonsutvalget.
Hvordan skrive en god søknad? Formelle krav
- Fyll ut HELE søknaden og svar på det spør om.
- Jobb godt med å lage en god prosjektbeskrivelse.
- Det kan være lurt å tenke på samarbeidspartner(e). Hvem trenges for å realisere min ide/mitt prosjekt?
- Inkluder budsjett/finansieringsplan. Last opp relevante vedlegg. Last bare opp materiale det blir spurt om.
-
Det er ikke anledning til å flytte omsøkte midler ut av Helgelandssykehuset. Størrelsen på bidrag og støtte vil variere etter tilgjengelige midler i foretaket og vurdering av faglig innhold/relevans.
-
Vi ønsker å stimulere til at ansatte kan komme i gang med klinikknær innovasjon, og oppfordrer til brukermedvirkning for å teste ut tjenester eller produkter som utvikles. Tenk på hvordan få til en god brukermedvirkning i løpet av hele prosjektet (pasient, pårørende, helsepersonell). Dersom det eventuelt ikke er relevant, må det redegjøres for hvorfor. Merk at brukere kan også være ansatte på sykehuset.Bruk veilederen for brukermedvirkning i helseforskning(.pdf)
- Sjekk nettsiden til brukerutvalget ved Helgelandssykehuset for videre kontaktopplysninger. Det må søkes til brukerutvalget via e-post til rådgiver i samhandlingsavdelingeneller via e-post til samhandlingssjef, for å få oppnevnt brukerrepresentant.